Drankfabrikanten gaan alcoholgebruik aanpakken

Drankfabrikanten, supermarkten en de horecabranche pleiten voor het eerst in hun bestaan voor een extra accijnsheffing van een procent op alcoholhoudende dranken. Met het geld dat vrijkomt, moet alcoholgebruik onder de 16 jaar worden aangepakt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens De Telegraaf moet nu eens echt werk gemaakt worden van de norm 'Geen alcohol onder de 16 jaar'. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Koninklijk Horeca Nederland (KHN) en de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva) schrijven dit in een brief aan het kabinet.

Vrijdag wordt de zogenoemde 'Alcoholbrief' behandeld in de ministerraad. Plannen zijn onder andere een verplichte alcoholvergunning voor supermarkten en het verdwijnen van zoet-alcoholische drankjes uit de supermarkt.

Het bedrijfsleven ziet weinig in die plannen en komt daarom met een alternatief voorstel. ‘Het moet de norm worden dat alcohol onder de zestien niet kan’, licht directrice Ingrid van Engelshoven van de Stiva toe. ‘Die grens hanteren en handhaven we als bedrijfsleven al wel, maar het zit bij de consument nog niet tussen de oren.’ In de brief wordt gepleit voor een uitgebreide campagne in de trant van de succesvolle bob-campagne.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie