Douwe Egberts vernieuwt 'iconisch pak koffie' (en komt met pads)

Koffiebrander Douwe Egberts komt met een nieuw design voor al zijn verpakkingen. Centraal staan de waarden waarvan de koffiebrander graag ziet dat die hem kenmerken: warmte, gezelligheid en vakmanschap.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op de nieuwe verpakkingen – ontwikkeld door Design Bridge Amsterdam - schitteren de meest onderscheidende elementen uit het verleden. Zo is een hoofdrol weggelegd voor het ‘Friese koffievrouwtje’ als symbool van gastvrijheid en samenzijn. De relaunch valt samen met de introductie van Douwe Egberts koffiepads.

Joure
Douwe Egberts is marktleider in Nederland op het gebied van koffie en thee binnen de retail en de out-of-home markt. Aroma Rood, het vlaggenschip van Douwe Egberts, is de meest verkochte koffie van Nederland. Op de nieuwe verpakkingen is een prominente rol weggelegd voor het zogenoemde Friese koffievrouwtje, dat appelleert aan de herkomst van Douwe Egberts, dat in 1753 ontstond in het Friese Joure. Douwe Egberts heeft nu 110 jaar gebrande verpakkingen en het ‘Friese koffievrouwtje’ siert al sinds die eerste verpakkingen het wikkel: niet als bediende maar als gastvrouw. Er zijn verschillende theorieën over haar herkomst, maar ook bij Douwe Egberts is de precieze achtergrond van haar verschijning niet precies bekend. Het ‘dakje’ keert terug en is een geëvolueerde variant op het labeltje dat in vroeger tijden werd gebruikt voor de gewichtsaanduiding.

Onderkast-e
Om het authentieke karakter van het koffievrouwtje eer aan te doen, is de afbeelding opnieuw door een vakman met de hand getekend en daarna uitgesneden in linoleum. Het thuisgevoel moet worden versterkt door het gebruik van gouden elementen. De koffiebladeren op de achtergrond staan symbool voor versheid en kwaliteit. Opvallend is dat de typografie speciaal voor de verpakking werd ontwikkeld en de ‘inconsequente onderkast-e’ terugkeert. Het woordbeeld, vrouwtje en bekende Douwe Egberts-zegel zijn als lock up op de verpakking terug te vinden. ‘Douwe Egberts is al ruim 260 jaar hét koffiemerk van Nederland en kent de Nederlandse koffiebehoeftes door en door’, aldus Luc Van Gorp, algemeen directeur retail Douwe Egberts Nederland. Met onze koffie brengen we mensen samen. Door de belangrijkste kernwaarden centraal te stellen, is het nieuwe design de perfecte vertaling van het warme thuisgevoel waar Douwe Egberts voor staat, nu en in de toekomst’.

Bekijk de video over het nieuwe design van de Douwe Egberts verpakkingen.

Claire Parker, creative director van Design Bridge: ‘De opdracht was hier niet om simpelweg terug te blikken, maar om het verleden relevant te maken voor vandaag en de persoonlijkheid van het merk te begrijpen. Door de onderscheidendheid van Douwe Egberts op het schap te vergroten zorgen we ervoor dat het merk ook in de toekomst relevant blijft.’

Alle verpakkingen van Douwe Egberts krijgen het nieuwe design: van filterkoffie en koffiebonen, tot capsules en vanaf half november ook Douwe Egberts koffiepads.


Het oude (l) en het nieuwe pak

Aroma-pad
Tegelijk met de restyle introduceert Douwe Egberts Aroma Rood koffiepads. Tot op heden verkocht het bedrijf alleen koffiepads onder de merknaam Senseo, naar het systeem dat in 2001 samen met Philips op de markt bracht. Douwe Egberts: ‘Om ervoor te zorgen dat de ronde smaak en herkenbare aroma altijd hetzelfde zijn, hebben de koffiebranders van Douwe Egberts het melangeren en branden van de koffie zo verfijnd dat de koffie altijd smaakt als de enige echte Aroma Rood.’ De koffiepads zijn verkrijgbaar in drie varianten: Aroma Rood, de krachtigere variant Aroma Rood Donker en de zachtere variant Aroma Rood Blond.

Lees hier het dat Tijdschrift voor Marketing/MarketingOnline had over de nieuwe verpakking en introductie van de koffipads met Eric Bouter, Marketing Manager van Douwe Egberts


 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie