Merken gebruiken steeds vaker eigen merkkanalen om organisch bereik en eigen communities op te bouwen. Uit een analyse van Divimove onder de 500 grootste merken wereldwijd (bron: Brand Finance Report) blijkt dat 90 procent inmiddels minstens één eigen YouTube kanaal onderhoudt.
Bovenaan de ranglijst van sterkste sectoren op YouTube staat de media-sector, met gemiddeld 1,1 miljoen abonnees, gevold door de technische branche met 950.000 abonnees.
Divimove identificeerde uit de Brand Finance-lijst uiteindelijk vijf populaire bedrijfssectoren en hun drie sterkste merkkanalen. Het succes van de kanalen is gebaseerd op de absolute aantallen abonnees en hun groei in 2017. Anders dan het aantal videoviews, dat deels nog beïnvloed wordt door betaalde prerollcampagnes, zijn de abonneecijfers een perfecte afspiegeling van het organisch bereik en de merkgroei op YouTube, aldus Divimove.
Media-sector aan kop
Met gemiddeld 1,1 miljoen abonnees per merkkanaal (tegen 803.714 in 2016) voert de media-industrie dit jaar de sectorranking aan. De 3 populairste mediamerken op YouTube zijn Warner Bros, BBC en Disney:
PlayStation, Google en Apple voeren technologiebranche aan
De technische branche bereikt met videocontent gemiddeld 950.000 abonnees. De top 3: Playstation, Google en Apple.
De YouTube-kanalen van Tencent (+247%) en Uber (+107%) behaalden dit jaar de meeste nieuwe kijkers.
Red Bull kampioen in FMCG
De levensmiddelen- en drankenindustrie bereikt gemiddeld 400.800 abonnees. Red Bull laat iedereen achter zich op Youtube:
Dit jaar behaalden de YouTube-kanalen van Subway (+173%) en Domino’s Pizza (135%) veel nieuwe abonnees.
Apparel
Vergeleken met de softdrinkfabrikanten doen de merkkanalen van Nike en Adidas het bescheiden aan. Nike staat bovenaan de lijst met 700.000 abonnees. Het op een na sterkste kanaal is Adidas met zo'n 490.000 abonnees. Op de derde plaats staat Christian Dior, met 470.000 YouTube-abonnees.
Welke merken zijn het actiefst?
Divimove keek ook naar de (in)activiteit van de sterkste bedrijven. De bedrijven die regelmatig videocontent uploaden werden gecategoriseerd als "Actief". Merkkanalen die in korte tijd heel veel video’s uploaden maar de rest van het jaar weinig doen, kwamen op het lijstje "Inconsistent". "Inactief" zijn kanalen die over het hele jaar maar weinig nieuwe video's plaatsen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!