Maatschappelijke campagne
1. Hoe de plofkip uitsterft in de supermarkt - Stichting Wakker Dier - (i.s.m. MacGyver, Patrick Wijnhoven, Peter van der Helm, Studio de Keuken, 2x woordwaarde)
2. Get The Flow - Vodafone - DDB & Tribal, Amsterdam
3. ONderweg ben ik OFFline - Ministerie van IenM / Dienst Publiek en Communicatie - Roorda Reclamebureau
4. Hoe Sire Nederland een spiegel voorhield. Sire Stichting Ideele Reclame - N=5
5. Een leven redden. Je hebt het in je. - Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport - Publicis One (i.s.m. exPRtease, OMD)
6. De keerzijde van de medaille - Amnesty International Nederland - Ogilvy & Mather Amsterdam
7. De ontdekking van Mondriaan - Gemeentemuseum Den Haag – MEC (i.s.m. Kinetic, Den Haag Marketing, Gemeente Den Haag)
8. Mond, Spraak, Arm. Beroerte-alarm! – Hartstichting - 180 Kingsday (i.s.m. We are Blossom, Initiative)
9. Ieder MBO een Stemburo! - Ben & Jerry's, IZI Solutions, Nationale Jeugdraad - Glasnost
10. Hoe vlogger Evert_45 verhalen uit de oorlog tot leven bracht. - KPN - N=5
Gedragscampagne – Kort
11. CDA: met creativiteit en Bumor weer onmisbaar - CDA - Joe Public Take-Away Advertising (i.s.m. M2Media)
12. Snel Besteld, Snel Thuisbezorgd door Jumbo - Jumbo Supermarkten - Alfred International (i.s.m. Vijf890, UM, Searchresult, Google)
13. WE x Nina - WE Fashion - EndemolShine Nederland (i.s.m. RTL Nederland)
14. Shell Miles & Me: Innovatief loyaliteitsprogramma schudt slapende spaarders wakker - Shell - JUMP! Communicatie B.V. (i.s.m. Loyalty Management Nederland B.V.)
15. Centraal Beheer: Zaaien én oogsten in één beweging! - Centraal Beheer - DDB & Tribal, Amsterdam
16. Ohra maakt vrije zorgkeuze hét thema van het zorgseizoen - Ohra - Joe Public Take-Away Advertising (i.s.m. Universal Media)
17. Hoe een sympathieke Valentijnsactie ongekende resultaten oplevert voor Samsung. - Samsung Electronics Benelux - StoryTEQ (i.s.m. Boomerang)
18. Betaal met Views - Opel - J. Walter Thompson Amsterdam (i.s.m. Carat, iProspect, Isobar)
19. Een doodgewone campagne met buitengewone resultaten - Belastingdienst Douane - KesselsKramer (i.s.m. Starcom Nederland)
20. Hoe NS zorgde voor een veiliger spoor. - Nederlandse Spoorwegen (NS) - N=5
21. Buurman en Buurman geven Toon een boost. - Eneco - Dawn (i.s.m. Mindshare, Blue Mango Interactive, Anyone?)
22. Eigenwijze Cheesecake campagne zorgt voor ongekende groei voor Philadelphia - Mondelez Nederland - Carat (i.s.m. The Story Lab, AdFactor, Zipper, IProspect)
23. Anderzorg - Zorg voor #deleven - Anderzorg - XXS
24. Rabo SmartPin. Natuurlijk kunt u hier pinnen. - Rabobank - 180 Kingsday (i.s.m. PHD, Traffic4u, A Friend Of Mine)
25. Toyota, This is the moment. Van zenuwachtig onderhandelen naar vooraf jouw ideale inruildeal. - Louwman & Parqui B.V. - Etcetera (i.s.m. Havas Media, Crossmarks, Brandpulse, Traffic Builders)
26. De bastaard van Hertog Jan - Hertog Jan/ AB InBev Nederland - The Valley (i.s.m. Osborne Pike)
27. Het mooiste cadeau voor je mama maak je zelf met NIVEA - Beiersdorf - FCB Amsterdam (i.s.m. MEC Global)
Gedragscampagne – Lang
28. Wildlands Adventure Zoo. Van regionale dierentuin naar werelds avontuur. - Wildlands Adventure Zoo - Lane Marketing Strategy (i.s.m. Phd Media Nederland, G2K)
29. Heel Nederland in AutoModus - Interpolis - Interpolis i.s.m. meerdere partijen (538Concepts, &Leloux, Eggink Van Manen, Storm Digital, Marco van Buren, De Persgroep, Brandfighters)
30. Fietsenwinkel.nl: waarom Nederlanders hun fiets online zijn gaan kopen - International Bike Group - Joe Public Take-Away Advertising (i.s.m. Media Resultaat B.V.)
31. Mobielste bank van Nederland - ING Nederland - J. Walter Thompson Amsterdam (i.s.m. Mindshare)
32. Nuon: Luisteren geeft energie - Nuon - Lemon Scented Tea (i.s.m. iProspect, UM, FCB Amsterdam)
33. De Maestro. Het meesterstuk van McDonald’s. - McDonald's Nederland B.V. - TBWA\Neboko (i.s.m. OMD)
34. Eneco maakt duurzame energie van iedereen. - Eneco - Dawn (i.s.m. Anyone?, Mindshare, Hearhear Media, Blue Mango Interactive)
35. PON Connected Car - Pon’s Automobielhandel B.V. (Volkswagen) - ACHTUNG! (i.s.m. Achtung!mcgarrybowen, Branddoctors, Sioux)
36. Coop, samen maak je ’t verschil - Coop Supermarkten - Goud Uberconnected (i.s.m. M2Media)
37. Videoland - Gezellig on demand - Videoland - XXS
38. BEN Van weinig relevant meer (2014) naar zelfbewust van nu (2017). - Ben – Red Urban (i.s.m. Databay, DPPLR, Initiative, Holy Fools)
39. Flexa - Vierkant achter je kleurkeuze - AkzoNobel Decorative Coatings - Achtung! (i.s.m. RTL)
40. Ziggo Sport. Van fans van sport naar fans van Ziggo. - Ziggo - J. Walter Thompson Amsterdam (i.s.m. OMD)
Merkcampagne
41. Conimex: van 'De Oosterse keuken thuis' naar 'Thuis in de Oosterse keuken' - Unilever - Alfred International (i.s.m. Mindshare, Art of Activation, A Friend of Mine, Wilkins, Anthem, Endemol Shine, Isobar, 2Twintig)
42. Hoe treinromantiek van NS een succesvol merk maakte. - Nederlandse Spoorwegen (NS) - N=5
43. Er is maar één Nederlander zoals jij. De commerciële kracht van emotie. - Nationale-Nederlanden - J. Walter Thompson Amsterdam
44. Vodafone Powerful Connections – Vodafone - ACHTUNG! (i.s.m. DDB & Tribal Amsterdam, Glasnost, Het PR Bureau, MEC)
45. Ziggo Buurmannen. Het plezier van een consistent en flexibel campagneconstruct. - Ziggo - J. Walter Thompson Amsterdam (i.s.m. OMD)
46. Volkswagen Brand Trust - Pon’s Automobielhandel B.V. (Volkswagen) - ACHTUNG! (i.s.m. DDB & Tribal Amsterdam, Mediacom, BrandDeli)
47. Wij zijn PostNL en we hebben iets voor je. - PostNL - TBWA\Neboko
48. Pickwick Tea Topics. Neem de tijd - Pickwick (Jacobs Douwe Egberts) - TBWA\Neboko
49. BEN Van weinig relevant meer (2014) naar zelfbewust van nu (2017). - Ben – Red Urban (i.s.m. Databay, DPPLR, Initiative, Holy Fools)
50. Doritos #playbold - PepsiCo - OMD (i.s.m. Divimove, Fitzroy)
Bij de bureaus heeft J. Walter Thompson Amsterdam de meeste cases ingezonden: vijf. Ondanks de boodschap tijdens het Cannes Lions festival afgelopen juni dat Publicis niet meer zou gaan inzenden voor awardsfestivals, heeft Publicis One wel ingezonden voor de Effie Awards.
Vakjury's
De vakjury’s zijn onder leiding van hoofdjuryvoorzitter Tex Gunning inmiddels begonnen met het beoordelen van de inzendingen.
De uitreiking van de Effie Awards is weer tijdens het 24Festival in het Concertgebouw. Overdag is het Grote Marketing Congres.
s’ Avonds schuiven ruim 500 gasten uit de marcomindustrie aan voor de Effie Awards uitreiking, met host Tijl Beckand.