Ok, Instagram heeft niet de ongekende populariteit van Facebook, maar dat zegt niet alles. Want de populariteit van sociale media die zijn gericht op het delen van fotocontent blijft groeien.
Vooral onder jongeren is er op dit moment sprake van een duidelijke verschuiving van Facebook naar Instagram. Jongeren maken massaal de overstap naar andere, meer visueel georiënteerde platformen. Wat kun je daarmee voor jouw organisatie?
Instagram voor jouw organisatie?
Ondanks dat in Amerika en Engeland is bewezen dat Instagram een effectief middel is voor marketing, zijn Nederlandse bedrijven nog niet erg actief.
Een uitzondering is Scotch & Soda. Het Amsterdamse, internationaal verkopende kledingmerk heeft een van de grootste Instagram accounts van Nederland met 77.600 volgers. Op het Instagram profiel van Scotch & Soda plaatsen ze sfeerplaatjes van kleding, prints en designs. En dat werkt, want de posts worden volop geliked.
Of een vergelijkbare benadering haalbaar is voor jouw bedrjif of organisatie, hangt heel erg af van de vraag om wat voor product het gaat. In principe kan Instagram interessant zijn, mits het product waarvoor het wordt ingezet zich leent om visuele content te delen. Denk aan auto’s, beauty producten, cultuurplatforms en fashion.
Organisch bereik
Adverteren op Instagram kan nog niet in Nederland. Maar er zijn legio andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld, laat Instagrammers met veel volgers jouw product gebruiken en vraag ze hun ervaringen op Instagram te plaatsen.
Marketingacties op Instagram draaien om user generated content. Aan fans kun je vragen om foto’s te maken als onderdeel van een wedstrijd en daarbij een bepaalde #hashtag te gebruiken zodat alle foto’s in een overzicht te zien zijn. Zo geeft KLM aan ‘Tag your photo’s with #KLM’. KLM heeft ruim 113.000 volgers, terwijl er ruim 180.000 foto’s op de hashtag #KLM staan.
Een voorbeeld van zo'n actie is als volgt:
Schermafbeelding_2015-04-24_om_10.07.52.png
Een tweede voorbeeld: @mariafranciska geeft de horloges van @danielwellingtonwatches een plek op haar Instagram-account.
Schermafbeelding_2015-04-24_om_10.11.15.png
Is het inderdaad zo dat je jouw product of dienst goed visueel kunt vormgeven, dan heb ik deze do’s en dont’s voor je:
Do’s
- Maak je eigen unieke hashtag code, maar gebruik ook algemene hashtags zodat jouw foto bij anderen onder de aandacht komt. Zorg er dan wel voor deze hashtag bekend te maken onder jouw doelgroep.
- Gebruik jouw Instagram-account voor storytelling. Vertel het verhaal van jouw organisatie met verschillende foto’s.
- Zorg voor unieke content. Houd in je achterhoofd dat het publiek op Facebook en Twitter anders is en daarom andere content verwacht.
- Zorg ervoor dat jouw content en teksten aansluiten bij jouw doelgroep, houd er rekening mee dat vooral jongeren actief zijn op Instagram.
Don'ts
- Gebruik geen standaard foto’s, zorg dat je opvalt. Gebruik fancy filters en fotografeer anders dan anders.
- Gebruik geen url’s in je foto-omschrijving. Waarom niet? Instagram neemt de link niet over. Wanneer er wel een link staat zonder verwijzing, kan dit irritatie opwekken bij je volgers. Als je wel een call-to-action wilt inzetten, vermeld dan je website in je bio.
- Plaatst geen commerciële foto’s. De foto en je Instagram-strategie mist dan compleet zijn doel.
Conclusie: zet Instagram in als branding instrument voor je organisatie. Gebruik Instagram om onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Bedenk voordat je Instagram gaat inzetten welk doel je wilt behalen. Het voornaamste doel van Instagram is inspireren; niet het behalen van sales. Als dit laatste wel je doel is, kun je beter andere kanalen gebruiken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!