Het is op z’n minst ironisch te noemen: op de dag dat bij Sanoma de vlag halfstok ging, knalde bij de lancering van Amayzine de champagnekurken. Anderhalf jaar eerder had May-Britt Mobach, toen nog hoofdredacteur van Marie Claire, het idee voor het online fashion magazine nog voorgelegd bij Sanoma, maar men zag heen heil in het idee. ‘Dan doe ik het zelf wel,’ dacht Mobach. En zo geschiedde. Een interview met de oprichtster en naamgeefster van Amayzine.com, een nieuw online modemagazine met internationale ambitie.
Een rare dag zeker vorige week donderdag?
‘Heel raar. De samenloop van die twee gebeurtenissen was natuurlijk heel wrang. Aan de ene kant stemde het nieuws over Sanoma me treurig. Aan de andere kant was het voor mij ook de bevestiging dat de keuze om weg te gaan en mijn eigen ideeën uit te gaan werken de juiste was. Ik was er al langer van overtuigd dat we ons veel meer op digitale concepten moesten gaan richten. Ik heb het idee voor Amayzine.com anderhalf jaar geleden ook voorgesteld bij Sanoma, maar er was geen interesse. ’
Net goed, zou je dus kunnen zeggen?
‘Zo zie ik dat niet. De reden dat Sanoma het nu zo moeilijk heeft is niet omdat de wil om te veranderen ontbreekt, maar omdat het lange tijd zo ongelooflijk goed is gegaan. Het enorme succes uit het verleden blijkt nu de achilleshiel. Als je tot een gigantisch bedrijf bent uitgegroeid met een groot aantal werknemers waar je goed voor zorgt, dan kun je niet zo gemakkelijk meer manoeuvreren of meebewegen met de markt. Je kunt niet zomaar eventjes de helft van je personeel eruit gooien als het even minder gaat. Een project als Amayzine.com zou voor Sanoma ook erg kostbaar geweest zijn, terwijl we nu als onafhankelijke start up heel lean & mean kunnen zijn.’
Waarom zag Sanoma eigenlijk niets in het idee?
‘Dat weet ik niet precies, maar er zijn gelukkig genoeg titels die Sanoma heeft afgewezen die een groot succes zijn geworden. Titels als LINDA. en Happinez bijvoorbeeld, dus we bevinden ons in goed gezelschap.’
Is er nog toekomst voor papieren magazines?
‘Ergens hoop ik van wel, maar ik zie ook in hoe gedateerd papieren bladen zijn. Het is in deze tijd toch bizar dat je een nieuwtje hebt, maar dat pas twee weken of zelfs een maand later kunt brengen? Of dat in maart de collecties in de bladen staan, waarvan de shows al in september hebben plaatsgevonden? Het fijne van een site als Amayzine.com is dat we alles gewoon meteen kunnen brengen. Je ziet iets, je schrijft een stuk en het staat dezelfde dag nog online. Heerlijk.’
Wat gaat Amayzine tot een succes maken?
‘Amayzine.com is een peronality driven site voor vrouwen die geïnteresseerd zijn in mode en beauty, maar zelf geen tijd hebben om alles bij te houden. Amayzine.com functioneert als een filter, een soort souffleur die lezeressen influistert wat de laatste trends zijn, de mooiste must haves en het laatste modenieuws.’
Waar staat ‘personality driven’ dan voor?
‘Amayzine.com werkt met vijf vaste redacteuren, waaronder ikzelf, die functioneren als een soort ijkpersonen voor onze lezeressen. Elke redacteur heeft een eigen stijl en een eigen interessegebied. Zo is de één heel high fashion, terwijl de ander juist wat meer sportief is. Het gaat erom dat lezeressen zich met ons kunnen identificeren. Want hoe mooi ik een Vogue-shoot met Doutzen Kroes ook vind, zij is toch van een andere planeet, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik laat me toch liever inspireren door gewone vrouwen zoals ik die een goede smaak of een bijzondere stijl hebben.’
De site is tweetalig. Verraadt dat internationale ambities?
‘Zeker. We hebben een team van native Engelse vertalers die iedere post in het Engels vertalen. Op die manier willen we Amayzine.com internationaal toegankelijk maken. Het zou ook wel zonde zijn om dat niet te doen, want dat is nou juist één van de mooie mogelijkheden van online. Je hebt niet te maken met distributie en de Beta- en Aldipressen van deze wereld. Je kunt je doelgroep over de hele wereld bereiken. Dat is een kans die je niet kunt laten liggen.’
Komen er dan ook internationale redacteuren?
‘Daar werken we wel aan. Omdat ik de kwaliteit boven alles wil waarborgen, zal het waarschijnlijk even duren voordat ik erachter ben welke redacteuren in welk land het beste bij Amayzine.com zouden passen. Maar het idee is wel dat we in de toekomst ook redacteuren hebben in de grote internationale modesteden.’
Wat is het verdienmodel van Amayzine.com?
‘We volgen vooralsnog het klassieke pad. Eerst de bekendheid en het bereik opbouwen en op basis daarvan adverteerders en commerciële partners aantrekken. Het voordeel is: dit is dé tijd voor online magazines. Veel partijen zijn zich er bewust van dat hier de toekomst ligt. Ook zullen we in de toekomst gaan werken met affiliates, branded content, events en een lidmaatschap, waarmee Amayzine.com-members speciale kortingen kunnen krijgen bij modemerken en bijvoorbeeld front row tickets bij Amsterdam Fashion Week.’
Behoort e-commerce ook tot de mogelijkheden?
‘Ik zie mezelf eerlijk gezegd nog geen pakjes versturen. Als je zoiets doet, moet je het goed doen. Ik geloof dat je zo dicht mogelijk bij je core moet blijven en vooral moet doen waar je goed in bent. Maar zeg nooit nooit, als we over een paar jaar heel groot zijn, denk ik daar misschien heel anders over.’
(Foto credits: Barbara Kieboom)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!