Diederik Broekhuizen: 'Social vraagt om een echte strategie'

In samenwerking met De Beste Social Media brengt Adformatie een wekelijkse selectie met de meest creatieve berichten van bedrijven op social media. 5 vragen aan oprichter Diederik Broekhuizen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

1 - Hoe zou je De Bestesocialmedia kunnen omschrijven? 
&;De Beste Social Media is een platform van Studio Broekhuizen met voorbeelden van de meest creatieve berichten van bedrijven op social media. We plaatsen artikelen met voorbeelden op onze site, we posten op social media, we geven workshops en sinds vorig jaar hebben we ook een eigen verkiezing: De Beste Social Media Awards. Hiermee belonen we die bedrijven en merken die het afgelopen jaar de meest creatieve posts maakten. De eerste editie bleek een schot in de roos. Landelijke persaandacht, 30.000 uitgebrachte stemmen en enorm veel goede reacties vanuit onze volgers en deelnemers. Vanaf volgende week woensdag kunnen bedrijven weer inzenden.&; (Zie toelichting onderaan)

2. Waarom ben je hiermee begonnen?
&;Als je op wilt opvallen op social media, moet je goede, creatieve content maken. Je komt er niet meer mee weg door gewoon wat plaatjes met tekst online te knallen. Je moet goed nadenken over je posts: als er echte interactie ontstaat, komen uiteindelijk meer consumenten je berichten tegen.

&;Welke bedrijven in Nederland doen dat dan goed?&;,  vroegen marketeers en reclamemakers mij vaak als ik een workshop of advies gaf. In plaats van te verwijzen naar de pagina’s van een paar grote bedrijven die goed bezig zijn, leek het me leuker zelf een blog te maken met de meest inspirerende voorbeelden. Op die manier konden bedrijven zich onderdompelen in de beste cases.

Inmiddels is het blog uitgegroeid tot een kennis- en entertainmentplatform met een bereik van 300.000 bezoekers per maand.&;

Ik hoop dat de site eraan bijdraagt dat de kwaliteit van berichten op social media verbetert, maar ik wil ook een positief tegengeluid laten horen over social media. Er wordt veel gepraat over de gevaren en privacyschending, maar er gebeuren intussen zoveel originele, slimme en grappige dingen op social media. Dat moet beloond en vooral zichtbaar gemaakt worden. Met het platform en de awards geven we die positieve inspiratie en belonen we de vakmensen.&;

3. Wat is volgens jou de grote kracht van social media voor campagnes?
&;Sociale media is iets wat 24/7 door raast. Je bent er dus niet met één kort lopende campagne, het vraagt om een echte strategie. Deze strategie vereist snelheid en creativiteit om daadwerkelijk voor impact te zorgen.

&;Maar het belangrijkste is een heel persoonlijke manier van communiceren. Bedrijven moeten vooral goed kijken naar wie ze zelf zijn. Wat voor mensen werken er bij je bedrijf, wat voor soort klanten heb je, wat is je geschiedenis? Die merkwaarden moet je terugzien in je sociale media. Het moet een menselijke afspiegeling zijn van je merk. Dus bedrijven moeten eigenschappen laten zien, zoals zelfspot, echtheid, emotie. Die menselijke toon is nu echt de trend. Hoe menselijker en persoonlijker, hoe geslaagder je social media.&;

4. Zie jij vooruitgang in het creatieve niveau van social media campagnes?
&;
Jazeker. Bedrijven denken er beter over na. Posts zijn steeds vaker een concept in plaats van gewoon een berichtje. De snelheid van inhakers op de actualiteit is enorm toegenomen. Bedrijven reageren tegenwoordig snel over hypes zoals de buigende iPhone, het WK of de stroomstoring vorige week. Ook zie je dat posts op social media er beter uitzien: ze worden niet meer in elkaar geknutseld door iemand die toevallig kan photoshoppen, maar hebben een eigen huisstijl: een mooi herkenbaar font voor tekst, een logo in de hoek, een kader. En niemand zal ontkennen dat video dit jaar definitief is doorgebroken in social media campagnes.&;

5. Tot slot: wat zijn jouw drie &;all time favourites&;?
&;
Ik zie per jaar duizenden berichten voorbijkomen. Dus ik vind dat een heel lastige vraag. Daarom drie leuke voorbeelden van de afgelopen maand:

De Bijenkorf is geen merk waarvan je verwacht dat op een stroomstoring zullen inhaken. Maar met reageren ze snel, met humor èn passend bij hun eigen merk. Het was één van de eerste bedrijven die inhaakten op de stroomstoring. Bij dit soort actuele onderwerpen geldt: hoe sneller hoe beter.

 

Laten we eerlijk zijn: je moet het maar aandurven om je bedrijf te associëren met K3. Dat getuigt van lef. raakt wat mij betreft de juiste snaar qua humor en actualiteit. Ook is de visual goed bedacht.

 

 

 

 

Heel mooi hoe Donald Duck en PostNL hier niet alleen de klant helpen, maar ook een aangaan.&;

*Vanaf woensdag 8 april  kunnen bedrijven wederom hun beste berichten van het afgelopen jaar inzenden via de nieuwe inzendsite: . Inzenden kan in tien verschillende categorieën, zoals beste inhaker, beste merk en beste reactie. De winnaars worden bekend gemaakt op 11 juni tijdens een feestelijk event.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie