Tekst: Daan van Seeters
Een 'love brand' is een merk dat bij mensen een positief gevoel of een positieve emotie oproept. Bij love brands ben je als consument zo enthousiast over het product dat je er graag content over deelt. Het zijn inspirerende merken waar mensen echt van houden. Instagram is hét platform voor alle 'love brands' over de hele wereld. Een perfect platform om visueel jouw merk op een mooie manier onder de aandacht te brengen. Toch zijn er ook 'love brands' die nog niet te vinden zijn op Instagram.
Toen ik tijdens een zomermiddag in de tuin heerlijk aan het genieten was van een ijsje, een raketje als ik mij niet vergis, maakte ik natuurlijk een selfie van dit hemelse genot. Tot mijn verbazing kwam ik erachter dat OLA niet op Instagram actief is. OLA, het merk dat Share Happy als pay-off gebruikte afgelopen zomer.
Ik moet natuurlijk wel zeggen dat de meest commerciële ijsjes van OLA, zoals Cornetto en Magnum, wel Instagram gebruiken.
Best friends stick together! #Love #Friends #ShareTheLove
Een foto die is geplaatst door Cornetto (@cornetto) op 9 Mrt 2015 om 7:05 PDT
That moment when you don't know if it's sandals or booties weather #isitfallyet #ihavethisthingwithfloors
Een foto die is geplaatst door Magnum Ice Cream (@magnumicecream) op 21 Sep 2015 om 10:53 PDT
Alsnog mis ik het Raketje, de Solero en (voor het jeugdsentiment) het ‘Schatkistijsje’ (die nu de geweldige naam ‘Max Adventures’ heeft). Zonde; ijs eten is voor veel mensen een geluksmomentje dat vaak verwijst naar het heerlijke weer. Terwijl de andere ijsjes van OLA het heel goed doen op Instagram.
Unox
Toen ik verder ging nadenken over lovebrands die geen gebruik maken van Instagram, kwam ik uit bij Unox. Ja, Unox van de geweldig leuke reclames, inhakers en oranje mutsen. Een kleine search op Instagram liet zien dat veel mensen wel gebruik maken van de hashtag #unox. Zeker toen ik keek in de winterperiode van 2014. En dan al helemaal tijdens de nieuwsjaarsduik van dit jaar. Iedereen die daar aan meedoet maakt wel een foto of filmpje en plaatst dit op social media, waaronder dus ook veel op Instagram.
Zonde om als love brand hier geen gebruik van te maken. Het is een kans voor open doel om engagement met je fans te hebben. Dit is dan alleen nog maar tijdens de nieuwjaarsduik, maar (vooral in de winter) worden er veel foto’s geplaats van knakworsten, rookworsten en soepen. Hier liggen veel mogelijkheden voor Unox om op in te haken en iets mee te doen.
Ook in de zomer aan de rookworst?
Nu Unox in hun reclame-uitingen probeert de Unox ‘braadworst’ voor op de barbecue aan de man te brengen, is het een uitgelezen mogelijkheid om Instagram in te zetten. Er zijn veel mensen die op Instagram willen laten zien dat ze lekker aan het barbecueën zijn en, hopelijk voor Unox, er ook een Unox braadworst opgooien. Unox probeert hiermee het hele jaar door relevant te worden, in plaats van alleen in de winterperiode. Een mooi moment om Instagram te gaan gebruiken.
#napoleonface
De laatste love brand die ik mis op Instagram, ontdekte ik toen zij een geweldig leuke actie hadden opgezet. Het gaat om Napoleon, het welbekende lekker zure snoepje. Met de actie ‘laat ons jouw zure gezicht zien’ kon je kaartjes winnen voor Valtifest. Het enige dat je hoefde te doen was een foto uploaden op Twitter of Instagram met de #napoleonface. Heel erg leuk om te zien en de foto’s stroomden binnen. Het enige jammere aan deze actie is dat Napoleon helemaal geen Instagram-account heeft. En dat terwijl deze actie aantoont hoeveel leuke acties je kunt bedenken met Instagram. Een gemiste kans voor Napoleon, en daarom misschien toch goed om na te denken over het starten van een Instagram-account.
Kortom: opvallend dat bovenstaande drie merken geen gebruik maken van hun status als love brand op Instagram, terwijl er genoeg leuke content te maken is met hun product.
Daarom een paar praktische tips voor love brands die na het lezen van dit artikel denken: “Heeft hij het nou tegen mij?”.
- Check of bepaalde hashtags voor jouw love brand veelvuldig gebruikt worden op Instagram. Is dit zo? Kijk dan of je hier op kunt inspringen.
- Als je een geweldig leuke marketingactie wil opstarten en jouw fans hierbij gebruik laat maken van Instagram, zorg ervoor dat je een account hebt waar mensen naar kunnen verwijzen.
- Om volgers voor jouw net gestarte Instagram-account te krijgen, maak gebruik van je andere social platformen zoals Facebook en Twitter. Verwijs op deze platformen naar je nieuwe Instagram-account en zorg dat jouw fans weten waarom ze hierheen moeten komen.
Leuk voor mensen die houden van ranglijsten is de Instagram Brand Monitor. Hierin is een wekelijkse ranglijst van Nederlandse merken op Instagram te vinden.
Welke Nederlandse merken mis jij nog op Instagram? Laat het mij hieronder weten in de comments!
Daan van Seeters, Strategie & Intelligence bij Social Inc.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!