Premium

'De reclamewereld is wel redelijk uniek in de hoeveelheid veren die het zichzelf jaarlijks in de reet steekt'

Desondanks is een Cannes Lions winnen voor Daphne Koenen en Timon Zijderlaan (nieuw bij Neew) de ultieme droom.

Daphne Koenen en Timon Zijderlaan begonnen bij Neew, &;het bureau voor business creativiteit&;. Het nieuwe creatieve team werkte eerder bij Mortierbrigade en Achtung! voor onder andere Studio Brussel, 3FM, Porsche en Jillz.

Hoe gingen jullie weg bij Achtung! en met welk gevoel deden jullie de deur open bij Neew? &;Standaard antwoord misschien maar we gingen met een mooi gevuld tasje ervaring weg bij Achtung. We hebben daar het eerste jaar van onze ‘carrière’ doorgebracht en werden flink in het diepe gegooid. Je wordt daar niet behandeld als junior: we presenteerden alles zelf aan klanten en konden zelf de regisseurs kiezen etc. Daar zijn we super blij mee want daar hebben we heel veel van geleerd. We hebben al onze beginners-fouten mogen maken en hebben een aantal vette cases ontwikkeld. 

NEEW voelde na Achtung wel wat spannend. ‘Is dit wel de juiste keuze?’ We freelance-ten een tijdje bij NEEW. We kregen leuke klussen en we hadden een goede klik met Jascha en Ruben. Aan de andere kant is het natuurlijk wel een kleine club die zichzelf nog moet bewijzen. Uiteindelijk vonden we dat juist gaaf, om daar deel van te zijn. We kunnen hier volledig onze creatieve stempel drukken. Eigenlijk staat er op NEEW’s uithangbord “Timon & Daphne”. Super tof.&;

Wat zijn sterke kanten en  omschrijf jullie stijl. &;Ik denk dat onze sterke kant is dat we redelijk breed zijn. Niet in lichamelijke zin maar wel qua creativiteit. We hebben het gevoel dat we van iedere brief wat kunnen maken wat we tof vinden, dat is ook altijd ons uitgangspunt. Misschien hebben we nog niet echt een eenduidige stijl in ons portfolio maar dat vinden we eigenlijk ook niet zo erg. We willen graag afwisselend werk maken.&

Wie doet wat? &;We vinden onszelf allebei concepters. Tijdens de ideeontwikkeling zijn we daarin gelijk, we spuien allebei evenveel ideeën en maken even slechte grappen. Als we de uitwerking in gaan is Daphne iets meer van de Art en Timon iets meer van de Copy.&;

De ‘Silverware’ op jullie  is al een mooie lijst met prijzen en nominaties. Hoe kijken jullie aan tegen prijzen? &;We hebben het tot nu toe met name goed gedaan bij Jongehonden. Dat is tof maar we hebben tot op heden nul gouden beeldjes op onze schouw staan. Het lijkt ons natuurlijk super leuk om eens op een podium op te klimmen en triomfantelijk over een mensenmassa uit te kijken terwijl iedereen voor je klapt. De erkenning voor je werk is gewoon lekker en je speelt jezelf in de kijker. Maar de reclamewereld is wel redelijk uniek in de hoeveelheid veren die het zichzelf jaarlijks in de reet steekt. Dat voelt een beetje scheef met hoe reclame door 99% van de bevolking ervaren wordt: A necessary evil.&;

Wat is jullie ultieme droom? &;Een Cannes Lion! Haha. Maar ook door dingen te maken die niet als reclame voelen. Voor ons voelt de heilige graal van advertising toch wel om iets te ontwikkelen wat iedereen gebruikt en hun leven een stukje verrijkt of verbetert. Een mooi game-concept of een vernieuwend product of dienst bijvoorbeeld. Daar worden we ook heel enthousiast van.&

Wat is jullie geheim voor een succesvolle briefing? &;We lezen een briefing meestal tien keer en proberen hem vervolgens weer te vergeten. Anders krijg je vaak voor de hand liggende oplossingen. We proberen de grenzen op te zoeken binnen een brief, waarbij we er soms bewust overheen gaan. We zijn wel eens in de val getrapt om werk in de presentatie stoppen waar we zelf niet heel enthousiast over waren, maar waarvan de dachten; “de klant gaat dit goed vinden.” Dat doen we nu niet meer. We zijn niet in de reclame gegaan om klanten te pleasen maar om werk te maken wat wij, en de consument vet vinden. Meestal merken we gelukkig dat het concept die wij het gaafst vinden, de klant ook het meest aanspreekt.&;

Zien jullie elkaar ook buiten werk om? &;Soms met een feestje, festival of event. Maar het meerendeel is wel echt advertising gerelateerd. We zien elkaar soms wel 70 uur per week. Dus dan is het soms ook wel lekker om elkaar in het weekend in ieder geval even niet te zien ;).

Waar hebben jullie wel eens ruzie over? &;Daphne’s uitspraak, ze spreekt vaak ‘een’ uit als ‘één’ en daarbij praat ze soms met woorden waar Timon nog nooit van heeft gehoord. Daartegenover staat dat Timon vaak Daphne’s gezichtsveld blokkeert in presentaties met zijn twee meter lange lichaam.&

Waaruit halen jullie inspiratie &;We hebben beide een lijst aan (advertising) bookmarks die we iedere dag checken en we delen vaak de spraakmakendste dingen met elkaar. Maar we halen onze inspiratie ook uit heel uitlopende dingen van bijvoorbeeld  wetenschap, film, reddit, techniek, kunst en games tot aan rare documentaires over het eetgedrag van een giraf.&;

Welke campagne zou je zelf gemaakt willen hebben?  &;Dumb ways to Die, dat laat zien dat je een beladen thema op een toffe manier onder de aandacht kan brengen, waar je van gaat lachen en er ook nog eens top uitziet. En de 3 Second Cooking Show van een Japanse telecomprovider, DoCoMo. Ze demonstreren de snelheid van het netwerk met een garnaal die binnen 3 seconden gepaneerd, gefrituurd en helemaal af op bord knalt. Daar word je gewoon jaloers van. Maar we houden ook van cases die invloed hebben op je gedrag zoals bijvoorbeeld Nike Fuel. Er zijn er zoveel die we graag hadden willen maken.&;

 

Dumb ways to Die:

 

3 Second Cooking Show

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie