De presentatie van The Future of Finance van Roger Peverelli en Adjiedj Bakas

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Afgelopen vrijdagmiddag was de presentatie van het nieuwe boek van en : The .

De dag ervoor zat Bakas bij Pauw&Witteman en vrijdagochtend was hij uitgebreid op Radio1 te horen. En natuurlijk te lezen in De Telegraaf, AD en FD en nog tal van andere media. De trendwatcher wordt een mediapersoonlijkheid.

De overhandiging van het eerste boek was op en het kostte wat moeite om deze veste te betreden. Daar staat prestige tegenover.

Het was opmerkelijk hoe het hart van financieel Nederland zich leende voor deze boekpromotie.

Het eerste boek kwam in handen van directeur Nout Wellink ('Saaiheid krijgt weer zijn kans, vandaar dat ik hier sta.' En: ' Ik vermoed dat 70 procent van de voorspellingen uit het boek uitkomen, maar ik heb het nog niet kunnen lezen').

Terwijl tegelijkertijd Wouter Bos een persconferentie gaf om zijn plannen met ABN Amro en Fortis toe te lichten, wist Wellink waar zijn prioriteiten liggen en vertrok na een uurtje. Marjet van Zuijlen (Deloitte) en Frans Hufnagel (wethouder Den Haag) moesten door en leidden het programma.

Er was een panelgesprekje met , de directeur van de VEB, en met de baas van Merril Lynch in Nederland, die zich erg bescheiden opstelde.

En , Tweede Kamerlid voor de VVD mocht ook nog wat roepen.

En oh ja, op de eerste rij zat ook nog Emile Ratelband. Geen idee, wat hij er deed. Voor de rest veel grijze mannen in krijtstreep.

Lastig voor Peverelli dat Bakas altijd alle aandacht naar zich toetrekt, maar hij benadrukte na afloop dat ze elkaar prima hebben aangevuld.

Het is in ieder geval een dik boek geworden. Bakas kon niet nalaten om tegen iedereen te roepen dat ex-senator , nu adviseur van Obama, vijftig van de boeken heeft besteld. 'Dus Obama leest het ook', riep hij.

En, zo vervolgde hij, ze waren ook allebei door IJsland uitgenodigd om 'daar de financiele wereld opnieuw uit te vinden'. Daar zitten ze dus deze week.

De kredietcrisis kwam natuurlijk ook als een welkom geschenk voor de promotie van het boek.

Bakas: 'De afgelopen 200 jaar zijn er vijf grote crises geweest die allen zijn gevolgd op technologische ontwikkelingen. De industriële revolutie, het tijdperk van spoorwegen, het tijdperk van zware machinebouw, het tijdperk van de auto en het huidige tijdperk van informatie en telecommunicatie.'

De huidige crisis is volgens hem een antwoord op het multimediale tijdperk van internet, mobiele telefonie en gadgets. 'Er is gekocht, geleend, gespeculeerd en verloren. Dat komt het beste tot uiting in de huizenprijzen in Amerika,' vindt de trendwatcher. 'Een huis van 18.000 dollar met een hypotheek van 80.000 dollar is een signaal dat het consumentengedrag en de economie uit de pas lopen.'

Maar hij is geen onheilsprofeet en dat maakt volgens zijn Engelse uitgever dat het boek tegelijkertijd in 40 landen uitkomt. Bakas presenteert de toekomst als hoopvol en zelfs rooskleurig, met hier en daar een vervelend glasscherfje waar je je natuurlijk aan kunt snijden, maar dat hoeft niet tot de dood te leiden.

Al zal de westerse financiële wereld wel plaats moeten maken voor investeerders uit Azië, Rusland en het Midden-Oosten. 'Het westen zal zijn dominante houding moeten opgeven.'

Bakas heeft wel een advies: 'Banken zijn er ooit gekomen om economische versnelling mogelijk te maken. De financiële wereld moet terug naar zijn wortels, waarbij eenvoud het sleutelwoord is.

'In een complexer wordende wereld willen consumenten eigenlijk nog maar een ding en dat is rust en transparantie. Saaiheid wordt weer goed. De kredietcrisis maakt duidelijk dat complexiteit leidt tot risico's en onbeheersbaarheid. We verlangen weer naar de bankier die een wijze koopman is, die ethiek en geld verdienen combineert.'

Dus de bank die zijn organisatie tot in alle vezels helder en inzichtelijk maakt zal zich onderscheiden van de rest. Niet op producten, maar op dienstverlening zal de focus komen te liggen.

Hiervoor is een open geest nodig en dat betekent dat bedrijven dwarsliggers in hun organisaties zouden moeten koesteren.

Peverelli: 'Er komt meer aandacht voor de zachte kant van bankieren. De feminisering van de financiele dienstverlening gaat dan ook echt door. Dat draait om het meewegen van de menselijke maat.'

Bakas: 'In IJsland zie je dat er nu vrouwen aan de top van de banken zitten. Vrouwen nemen ook minder risisico.'

Maar vooralsnog moet de wereld volgens Bakas nog even puinruimen.

'We moeten zorgen dat we voldoende geld op de bankrekening houden, energie sparen en bezuinigen op kleding en bloemetjes. Maar de oogst zal groot zijn. Van een irreële, schimmige economie zal de industrie weer teruggaan naar zijn oorspronkelijke rol, transparant en eenvoudig. Het geheim van de future of finance is back to the roots.'

Wellink: 'Voorspellen is lastig. Ik citeer liever Keynes die zei: 'Ik kan maar een ding voorspellen en dat is dat we op de lange termijn allemaal dood gaan'.

Bakas&Peverelli hebben daar minder moeite mee. Voor iedereen die door de huidige donkere financiele en economische wolken geen licht meer ziet, de auteurs denken dat het allemaal twee jaar duurt, maar dan komt alles weer goed.

Bakas: ' De geschiedenis leert ons dat de grip van de overheid op banken zo kort mogelijk moet duren'.

Jan Maarten Slagter had nog wel een leuke opmerking: 'Bankiers moeten nu lijden, vinden we allemaal. Ze moeten door het stof en eigenlijk ook excuses aanbieden voor wat ze ons aangedaan hebben. Maar ik heb nog geen bankier gehoord die dat ook deed.'

En Nout Wellink deed ook nog een duit in het zakje, voordat hij zich haastte naar zijn werk: 'Een econoom weet pas morgen dat zijn voorspelling van gisteren over vandaag helaas niet is uitgekomen'.

Om Bakas niet de show te laten stelen, liet Peverelli zijn VODW (waar hij partner is), nog een persbericht uitsturen met louter citaten van Peverelli. Voordeel daarvan was dat ik nog het een en ander over de inhoud van het boek te weten kwam. Tijdens de presentatie op de Nederlandse Bank ging het vooral over de financiele problemen buiten.

Roger Peverelli: 'Door consolidatie gaan alle financiële dienstverleners op elkaar lijken. Als je maar genoeg kleuren mengt krijg je altijd bruin. De ballen worden groter. Maar er ontstaat ook meer ruimte tussen de ballen. Ruimte voor nichespelers met scherpe proposities. Door de crisis ruiken nu ook partijen van buiten de sector bloed. Ik verwacht nieuwe toetreders á la Google, Microsoft, Apple en Veolia'.

Roger Peverelli: 'Op dit moment ontvang je als je met pensioen gaat elke maand een bedrag van je pensioenverzekeraar. Over 20 jaar heb je niet zoveel aan geld alleen. De vergrijzing heeft er tegen die tijd toe geleid dat er meer senioren zijn, dan mensen die voor al die senioren kunnen zorgen. Verzekeraars moeten niet alleen uitkeren maar zorg leveren. Zorgen dat er een zuster klaarstaat.'

Roger Peverelli: 'Dankzij internet vertrouwen consumenten meer op 'the wisdom of crowds', de mening van medeconsumenten, dan op de informatie die ze direct van banken en verzekeraars krijgen. Het 'path of purchase' speelt zich steeds meer online af. De klantervaring wordt daar zo persoonlijk dat fysieke kanalen vrijwel overbodig worden. Zodra vergelijkingssites verder kijken dan prijs, verschuiven ook de koopcriteria van consumenten naar service.'

Roger Peverelli: 'Belangrijke consumententrends zijn door de kredietcrisis in een stroomversnelling geraakt. De échte impact van de kredietcrisis is dat de houding van consumenten ten opzichte van banken en verzekeraars onomkeerbaar is veranderd. Consumenten zijn in een rap tempo en met harde hand opgevoed.

'Hierdoor nemen steeds meer consumenten het heft in eigen handen. Daarbij laten zij zich in toenemende mate leiden door ethiek. Betrouwbaarheid, ooit het fundament van de financiële dienstverlening, is verworden tot een geperverteerd begrip. De belangrijkste uitdaging waar financiële dienstverleners voor staan is: hoe krijgen we ethiek in ons DNA.

'Waar overheden, toezichthouders en de G20 zich concentreren op de financiële markt, komt de daadwerkelijke, intrinsieke verandering daarom uit twee andere markten: de consumentenmarkt en de arbeidsmarkt.'

De twee heren zullen we de komende tijd nog wel vaker zien.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie