De opkomst van de Hispanic markt in de VS

De opkomst van de Hispanic markt is een van de belangrijkste ontwikkelingen voor marketeers hier in de Verenigde Staten. Hoe gaan zij om met een van de snelst stijgende bevolkingsgroepen ter wereld?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de VS wordt er veel over geschreven: de explosief groeiende groep Hispanics. Spaanstalig en jong: 1 op de 4 Amerikanen beneden de 18 is Hispanic. Twee weken geleden schreef Adweek dat de ruim 50 miljoen tellende populatie Hispanics in de VS het op 8 na grootste land ter wereld is, als je puur zou kijken naar bevolkingsaantallen. In Miami, waar ik tijdelijk woon, is zelfs 65% Hispanic. Miami wordt ook wel de hub genoemd richting Zuid Amerika en veel bedrijven hebben hier dan ook hun hoofdkantoor voor Zuid Amerika.
Qua binding met de VS is deze groep misschien wel vergelijkbaar met de 2e en 3e generatie gastarbeiders uit de landen rond de Middellandse Zee, zoals wij ze kennen in Nederland. Hartstikke ingeburgerd en tegelijkertijd sterk verbonden met het land waar hun ouders of grootouders vandaan komen. Voor marketeers is het een uitdaging om het Amerikaanse systeem van normen en waarden te koppelen aan dat van een land als Mexico, bijvoorbeeld. Je hebt hier sowieso een fix aantal Spaanstalige tv- en radiostations, maar ook op de Engelstalige zenders en in kranten komt regelmatig een reclameboodschap langs in het Spaans. Het lijkt soms een wat verloren boodschap of advertentie, maar het is serious business. De grote aantallen Hispanics hebben aardig wat te besteden, meer dan de gemiddelde ‘White American’. Er zijn flink wat reclamebureaus in de VS die zich volledig richten op de Spaanstalige markt en die daar veel geld mee verdienen.
De realiteit is dat de markt van Hispanics een economie vormt van serieuze omvang, eentje die prima concurreert met de markt gericht op de blanke Amerikaan. Je moet hier echt rondlopen om te ervaren hoe aanwezig die economie is. Er gaat letterlijk een wereld open.
Zou dat in ons land ook mogelijk zijn? De Nederlandse markt zelf is een beetje klein, maar misschien is er wel voldoende schaalgrootte voor een Paneuropese nichemarkt gericht op bevolkingsgroepen die uitzwermen over Europa? Misschien komt het met de boodschap nog wel goed, ik maak me meer zorgen over de mediaplanning. Straks een Poolse reclame voor mobiele abonnementen op 538?

Zie ook de infographic over Hispanic markt op http://visual.ly/hispanics-america?view=true

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie