De marketingrebel staat centraal tijdens het jaarlijkse congres voor strategische marketeers, Hét Grote Marketing Congres. Als voorbereiding op dit evenement op 13 oktober, vroeg Tijdschrift van Marketing vijf marketeers naar hun persoonlijke, favoriete marketingrebel. Vandaag: Florence Meesters, Dialoog Manager bij ABN Amro.
'Als ik aan rebels denk, denk ik aan Boomerang Create. Sommige bureaus hebben het woord "rebel" in hun naam zitten, maar dat is niet altijd genoeg. Boomerang Create maakt – vind ik – de rebellie op verschillende manieren waar.
Te leuk om te laten liggen
Lang geleden kwam ik het bureau al tegen in horecagelegenheden; in een rekje aan de muur hingen de meest spraakmakende teksten en afbeeldingen. Het concept, de gratis kaarten (vaak met subtiele reclame), maakte het merk ook toen al rebels. Het feit dat je iets gratis weg durft te geven en het koppelt aan een merk vind ik - zeker voor die tijd - vooruitstrevend. Ik denk dat iedereen wel eens een Boomerang kaart heeft verstuurd in zijn leven. En het wellicht nog steeds wel eens doet. Boomerang snijdt met zijn kaarten actuele en gevoelige onderwerpen aan. waardoor ze gewoon té leuk zijn om te laten liggen.
Creatie crowdsourcing
De manier waarop het bedrijf gegroeid is van aanbieder van kaarten, naar een culturele beweging én creatief (reclame)bureau vind ik ook rebellie. Door de slimme manier waarop het bureau werkt met designtalent op zijn crowdsourcingsplatform, boort het creativiteit maximaal aan. Daarbij biedt het talent tevens de mogelijkheid om te shinen. Inmiddels heeft het bedrijf 15.000 creatievelingen in het netwerk, goed voor 200 creaties per week. Die content levert een bijdrage aan vele merken.
Verfrissende kijk op content
Nu leer ik Boomerang tevens op een andere manier kennen omdat ABN Amro ook zo nu en dan met het bureau samenwerkt. Een bank als klant is een ander verhaal dan een biermerk, en biedt minder kansen om "gezellig in te haken", maar het bureau heeft absoluut een verfrissende kijk op content. Zo heeft het bijvoorbeeld deze afbeelding bedacht rondom het 24/7 bereikbaar zijn van ABN Amro via webcare, ook tijdens carnaval.
Social by nature
Tot slot weet Boomerang Create te verrassen met zijn eigen campagnes. Bureaus mogen wat mij betreft vaker een eigen ludieke campagne starten als een vorm van "practise what you preach". Zo lanceerde Boomerang onlangs de ‘Minst Bekende Nederlander’ verkiezing. Ongeacht wat je ervan vindt, het bureau zet zichzelf wel weer op de kaart. Dit deed het door (ex-) influencers in te zetten én mooie social content te maken. Volgens de website heeft de campagne meer dan 18.000 stemmen opgehaald. Dan weet je wel hoe je mensen in beweging moet krijgen.'
Florence Meesters is Dialoog Manager bij ABN AMRO
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!