We roepen het al sinds 2007, maar ik denk dat we 2013 wel als Hét Jaar van Mobiel kunnen zien. Zelfs de grootste sceptici zien dat 'mobile' een vast plek in de marketing heeft veroverd en dat zal in 2014 alleen meer gaan worden.
Er zijn heel wat bedrijven die al wat jaren geleden een app hebben laten ontwikkelen, maar teleurgesteld zijn in de resultaten. Het was misschien een dure les om er achter te komen dat mobile marketing meer is dan alleen stand alone apps en het echt in je algehele marketing strategie geïntegreerd dient te worden. En daar komt de term 'Omnichannel strategie' bovendrijven, waar we in 2014 veel meer van gaan horen. Mobiel zal hierdoor ook een meer volwassen benadering krijgen.
Nog zo'n populair buzzword in de marketing: 'Mobile First'. De afgelopen twee jaar werd deze term voornamelijk gebruikt voor de design benadering bij websites, zodat deze voor alle soorten schermen is geoptimaliseerd. Ik verwacht voor komend jaar echter dat deze mobile first gedachte steeds breder wordt getrokken. Niet alleen op strategisch gebied, maar ook voor content strategie. Vooral apps hebben laten zien dat een push strategie vaak niet werkt en we de kritische doelgroepen eerst toegevoegde waarde moeten bieden om in actie te laten komen. In 2004 kwam uit Amerikaans onderzoek naar voren dat de gemiddelde consument 3.600 reclameboodschappen per dag ziet. Hoogstwaarschijnlijk zijn dit er er nu veel meer. Slechts bij enkelen van deze boodschappen vindt Engagement plaats. Voor het opbouwen van een daadwerkelijke relatie tussen merk en consument moet er zelfs nog wel wat meer gebeuren. Juist voor deze zaken biedt mobile uitkomst door haar interactiviteit. Diverse branded utility apps hebben dit in het verleden reeds bewezen.
Meestal denken we bij Mobile Marketing aan smartphones en tablets. In 2013 zagen we echter ook heel wat wearables zoals smartwatches en natuurlijk de Google Glass voorbij komen. In 2014 komen er nog meer wearables op de markt en daarnaast worden andere huishoudelijke apparaten (bv oven, koelkast) ook steeds meer connected. Deze devices inclusief je tv zullen steeds vaker in ecosysteem werken. De kaders van mobile devices zullen steeds meer vervallen. Waar valt bijvoorbeeld een convertible laptop/tablet onder? Uiteindelijke wordt de consument steeds meer de mobiele factor in de mobile marketing en niet de devices.
Bedrijven én consumenten omarmen meer en meer mobile (marketing). Het lijkt allemaal feest in deze branche. De laatste jaren zijn er in Nederland daardoor honderden mobiele bureaus gestart. In dat opzicht lijkt het op de Amerikaanse Goudkoorst van twee honderd jaar terug. Ondanks de enorme verwachtingen, waren er toen maar enkelen die echt hun ambities waar konden maken. Dat is nu in de mobiele wereld niet veel anders. Er gaat steeds meer geld om in mobiel, maar vooral de echt grote projecten worden steeds meer door enterprise partijen zoals IBM, Ordina en Accenture opgepakt. Op marketing gebied wordt het steeds vaker door de grote reclamebureau giganten gedaan.Veel mediabureaus hebben mobiele specialisten in huis. Tevens hebben grote webbureaus tegenwoordig mobiele expertise binnen de muren. Grote bedrijven zullen ook zelf intern steeds vaker een deel van de mobile activiteiten op zich nemen. Dedicated mobiele bureaus komen dan vaak niet verder dan de functie als uitvoerend orgaan. De omnichannel benadering zal dit laatste alleen maar doen versterken. Apps en mobile websites zijn daardoor maar een onderdeel. Is er daarom nog wel plaats voor zo'n groot aantal bureaus in Nederland? Ik verwacht daarom in 2014 dat een flink aantal mobiele bureaus gaan omvallen en tevens er een aantal door grote reclamebureaus opgekocht gaan worden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!