'DDW goes digital’ schetst beeld van digitale toekomst

Een drukbezocht event met een afwisselend programma, stond volledig in het teken van Digital Design.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De derde editie van ‘DDW goes digital’ plaats, tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. De grote zaal in het Klokgebouw - indrukwekkend aangekleed en voorzien van 360 graden projectie - trok zo’n vijfhonderd bezoekers. Het was een mix van algemene bezoekers van de Dutch Design Week tot aan designers die geïnteresseerd in digital, bureaumanagers, marketeers en studenten.

De organisatie van Dutch Digital Agencies had bureaus en sprekers gevraagd hun visie te delen op ontwikkelingen in het vakgebied, succesvolle ontwerpen te presenteren van Nederlandse digitale designers en voortuitzichten te schetsen van de toekomst van Dutch Digital Design. Alles werd gemodereerd door dagvoorzitter Krijn Schuurman.

Het event begon met sponsor Adobe die inging op de trends en ontwikkelingen op het gebied van digital design. Michael Chaize liet zien hoe Adobe hierop inspeelt met onder andere mobile, het portfolioplatform Behance en nieuwe apps.

Zodra er over digital design gesproken wordt, kan Bert Hagendoorn (Dutch Digital Design) uiteraard niet ontbreken. Hij vertelde over het ontstaan van het initiatief dat inmiddels ruim een jaar op gang is, de huidige status en de toekomst. Bij dat laatste ging het meer in het bijzonder over de internationale Digital Design Master, een samenwerkingsverband van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en negen bureaus, die als het goed is volgend jaar van start gaat.

Matthijs Klinkert van Fabrique presenteerde de Wolfgang, een app waarvan het design volledig in dienst staat van het gebruik in concertzalen, terwijl Harald Dunnink van Momkai inging op eigen projecten, waaronder De Correspondent en het werk voor Bugaboo.

Achtung! werd vertegenwoordigd door ‘creative technologist’ Kees Plattel die een sessie verzorgde over prototyping in het ontwerpproces. Nick van der Linde van Mirabeau legde uit hoe diensten worden afgestemd op context voor de gebruiker. Als laatste voor de pauze presenteerde Nik Nieuwenhuijs van Code d’Azur zijn visie op technologische ontwikkelingen en de impact daarvan op ons dagelijks leven.

Tijdens het laatste deel vertelde Danijel Bonacic van TamTam over het zich snel ontwikkelende fenomeen artificial intelligence, wat ervoor gaat zorgen dat smartphones straks ook echt smart worden. Namens Freshheads stond Wout Withagen on stage met ‘Demo or Die’, wat grofweg neerkomt op: klein beginnen, dan valideren, snel falen en met kleine stappen succes behalen.

De laatste presentatie was voor virtual reality specialist Robert Overweg (Beyond Sports), over de toepassingen en ontwikkelingen van virtuele werelden en hoe straks het onderscheid tussen echt en virtueel straks bijna niet meer te maken is.

Foto&;s van het event zijn op  te vinden. Hieronder de video:

 


 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie