Premium

Crossmarks koopt Pluspoint

Jan Leydes blijft voorlopig betrokken als adviseur van de nieuwe organisatie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De 5 medewerkers die nog heeft, zijn vorige week verhuisd naar gebouw De Machinist in Rotterdam, vertelt , sinds 1997 eigenaar en directeur van in Den Bosch.

De labels zullen naast elkaar blijven opereren, met elk hun eigen winst- en verliesrekening.

Totdat een nieuwe directeur gevonden is, voert Top zelf de dagelijkse leiding over het Rotterdamse bureau, dat sinds 1990 tot twee weken geleden werd bestierd door .

Pluspoint is van oudsher sterk in retailcommunicatie en -activatie en is daarmee een mooie aanvulling op Crossmarks, zegt Top. &;Crossmarks is de afgelopen jaren opgeschoven van communicatiebureau naar strategisch adviesbureau voor formule- ontwikkeling en positioneringstrajecten. Onze klanten houden daarnaast behoefte aan retailactivatie en -communicatie, en dat hadden wij niet meer rechtstreeks in ons portfolio zitten. Dat is precies de focus van Pluspoint, daarom is dit een goede zet.&

Top wil bij Pluspoint &;de scherpte&; vinden in de sterke competenties die hij het bureau toedicht op het vlak van communicatie en activatie. &;Ik wil het bureau ook scherp in de markt zetten en de strijd aangaan met de partijen die deze markt de afgelopen jaren beter hebben begrepen dan men bij Pluspoint deed. Ze hebben zichzelf ietwat uit de markt geprijsd denk ik, en iets te weinig naar het oprukkende concurrentieveld gekeken. Deze tijd vraagt om een iets andere prijsstelling en een iets andere bureaudynamiek. Als je al 30 jaar bestaat, leer je jezelf misschien wat dingen aan die je moeilijk weer af kunt leren.&;

Top sluit niet uit dat hij in de komende jaren nog meer partijen, bijvoorbeeld een digitale, overneemt: &;Het ligt in het verlengde van Crossmarks om in Nederland partijen te zoeken die onze opdrachtgevers in het retailspeelveld met aanvullende services kunnen bedienen.&;

Crossmarks bestaat 20 jaar en er werken 20 mensen. Het bureau zit op dit moment in zes pitches, vertelt Top. Crossmarks werkt onder meer voor Arke/Tui, Jan Linder supermarkten, Baderie, Blokker, Toyota, Charles Vögele en Fair Play Casinos.

Op de klantenlijst van Pluspoint staan namen als Goossens (woonwinkels), Hubo, SNS Bank, Vodafone, Euretco en Arla.

Jan Leydes en Pluspoint

In 1990 kocht Jan Leydes 10 procent van de aandelen Pluspoint van Koninklijke Bijenkorf Beheer (KBB), waar het bureau tot dan toe deel van uitmaakte. 

Eind 1997 nam hij via een managementbuyout alle aandelen van Pluspoint over van KBB, om ze in 2001 te verkopen aan McCann Worldgroup, waar hij in 2005 werd.

Eind mei 2008 vroeg McCann hem om de aandelen terug te kopen van het inmiddels verlieslijdende bureau.

In een met Adformatie blikte Leyes eind 2008 terug op wat er was gebeurd en hij was ervan overtuigd: &;Binnen twee jaar is Pluspoint weer gezond&;.

Hij had het tij niet mee. 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie