Als realist weet ik natuurlijk dat communities geen doel 'an-sich' zijn. Wel een ijzersterk middel. Natuurlijk niet voor ieder merk weggelegd, maar wel voor een aantal. Zeker in een tijdperk waarin mensen massaal online zijn, en de kansen voor digitale c.q online communities dus kunnen rekenen op kritieke massa. Communities kunnen een merk helpen transformeren naar een tribal brand of trusted network.
Trusted networks zijn vertrouwde internet merken, die zonder veel advertising toch het vertrouwen genieten van grote groepen mensen, zoals de vele dagelijkse miljoenen gebruikers bijvoorbeeld MSN Messenger en eBay. Merken die consumenten niet omver schreeuwen via eenzijdige massacommunicatie, maar luisteren en faciliteren kunnen met behulp van een online community opklimmen in de merkwaardeketen tot de badge of belonging van mensen.
Deze week zet ik deze mening graag kracht bij, door een eBay nader onder de loep te nemen. Hierin meer achtergronden over de online community die al bijna 10 jaar internationale e-commerce domineert. Meer over communities, tribal brands en trusted networks vindt u in de presentatie van Michael Moon. In mijn ogen is Moon's visie al sinds 1999 stukken consistenter dan die van de eerder genoemde consultancy groups.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!