(Column René Repko) Creëer geleende oorspronkelijkheid

Manhattan verbaast je voortdurend. Ik was er een paar weken terug en ontdekte weer een paar nieuwe ‘craves’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zoals de Biergarten van het Standard Hotel in het hippe Meatpacking District. 

Onder het begin van de High Line (een stadspark boven de straat op niet meer gebruikte rails) in een open betonnen ‘bunker’ is een mega-Biergarten geopend. Biergartens zijn hip, dat weet ik sinds het succes van de Biertuin in Amsterdam. Combineer dit concept met de ontwikkeling van nutteloze, lelijke no-go ruimtes in de architectuur en je komt in de buurt van de Biergarten van het Standard Hotel.

Stel je voor, je loopt in een decor van The Wolf of Wall Street en Sex and the City, overal exclusieve clubs, mooie mensen, hippe rooftop bars en dan daar die überhippe en ultradrukke Biergarten.
Tussen de bekende biersettafels staan pingpongtafels, echt waar. Ze zijn steeds in gebruik. Natuurlijk schenken ze er originele Duitse biermerken als Licher Weizen en BitBurger-pils en kun je echte pretzels, bratwurst en sauerkraut bestellen.

Kunnen we er wat van leren? Jawel. Verras je klant, doorbreek conventies, haak in op iets wat sommigen al elders in de wereld hebben gezien, want daarmee creëer je geleende oorspronkelijkheid. Bied je klant een keuze uit good, better, best: onderin The Standard de betaalbare Biergarten, daarnaast de ‘gewone’ Grill en op het dak de bijzondere ‘Top of the Standard’.

Een paar dagen later in Bleecker Street: een winkel met leuke beautyproducten en actieve buitenverkoop. De verkoopster lonkt ons knap naar binnen. Voor je het weet zit je op een stoel aan een kaptafel. Ze vraagt hoe je kinderen heten en waar je woont. In Amsterdam - ‘Awesome’. Tegelijkertijd smeert ze iets onder het ene ooglid, niet onder het andere, en bewijst hoe sterk het verschil zichtbaar is: ‘Awesome’. Je durft bijna niet te zeggen dat het verschil bescheiden is. Alleen vandaag, alleen aan jou, mag ze deze twee huidartikelen in plaats van 600 nu voor 300 dollar aanbieden. We bedanken vriendelijk. Kunnen we hier wat van leren? You can’t fool the customer.

Met name in retail en foodservice krioelt het van de nieuwe initiatieven. De hele tijd pijnig je je hersenen: gaat dit werken, kan dit lukken? Klopt het? Die Biergarten middenin Manhattan, met pingpongtafels, die wel.

Repko&;s Column staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 10, dat 7 oktober verschijnt

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie