Cijfers over word of mouth marketing

Volgens onderzoek van eMarketer blijkt dat de beste dagen van word of mouth marketing nog moeten komen, maar nu al onderkennen steeds meer marketeers de mogelijkheden van virale marketing en buzz.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens adviesbureau McKinsey wordt tweederde van alle economische activtiteit beïnvloed door mond-tot-mond reclame over een product, dienst of merk. En volgens onderzoek van onderzoekbureau RoperASW (onderdeel van de GfK Groep) ziet 90 procent van de Amerikaanse consumenten ‘word of mouth’ als belangrijkste bron voor ideeën en informatie.

Daarnaast vindt men word of mouth tweemaal zo belangrijk als boodschappen via advertenties en content in tijdschriften, en wordt aan word of mouth anderhalf maal zoveel waarde toegekend als 25 jaar geleden.

Word of mouth wordt ook wel gezien als ‘vrienden- en familiemarketing’. Volgens NOP (ook onderdeel van GfK) zijn mensen eerder geneigd om ervaringen te delen met naasten, dan met vreemden. Maar juist op internet zijn er tegenwoordig grote groepen actief in social network- omgevingen, denk aan Hyves en de MSN Messenger. Deze online connecties kunnen diep gaan, bijvoorbeeld groepen die zich richten op specifieke onderwerpen, zoals gezondheisproblemen, of zwangerschap, of heel vluchtig, bijvoorbeeld product- of reiservaringen. Oppervlakkig of niet, de informatie die wordt uitgewisseld, heeft veel meer waarde dan de traditionele vormen van marketingcommunicatie.
Forrester Research vond uit dat 15 procent van de online Amerikanen producten eerst vergelijkt op basis van productrecensies van andere consumenten, en daarna pas tot de koop overgaat.

Maar word of mouth marketing staat als aparte discipline nog in de kinderschoenen. eMarketer schat, op basis van verzamelde data en interviews met online marketeers, dat dit jaar bijna de helft van alle online marketeers een vorm van word of mouth of virale marketingactie zal inzetten in de communicatie naar de klant. En volgend jaar zal de meerderheid van de online marketeers het instrument inzetten. Op de vraag ‘welke digitale media ga je inzetten?’ antwoordde tweederde van de respondenten met word of mouth.

Overigens hebben ‘gewone’ commerciële boodschappen die ingezet worden in een sociaal netwerk, ook meer succes; volgens de Amerikaanse Online Publishers Association (OPA) stuurt 10 procent van de consumenten een commerciële video –advertentie door naar bekenden of familie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie