Het populaire artiestenduo The Chainsmokers lanceert vandaag zijn nieuwste album en gebruikt een nieuwe marketingstunt om extra aandacht te creëren. Zo krijgen de vijfduizend trouwste fans van de artiesten gratis een NFT (Non-Fungible Token) die een klein geldbedrag gaat opleveren. De vijfduizend NFT's vertegenwoordigen samen namelijk de waarde van één procent van de inkomsten die het album uit streamingsdiensten haalt. Die inkomsten hangen af van hoeveel mensen de komende jaren gaan luisteren naar de dertien nummers van het album, dat de naam 'So Far So Good' draagt.
Trouwste fans en songwriters
The Chainsmokers delen de NFT's uit aan de vijfduizend fans via het NFT-platform Royal. Alleen fans die op de vip-lijst staan, kunnen inloggen op dit platform om mee te loten om een NFT. Slimme software heeft bepaald wie de trouwste fans van The Chainsmokers zijn, onder meer op basis van hun streamgedrag en activiteit op sociale platforms. De keuze om de NFT's kosteloos aan fans te geven, is volgens The Chainsmokers gemaakt om fans te bedanken.
Een NFT is door te verkopen, wat de maker doorgaans een commissie oplevert. Alex Pall en Drew Taggart zeggen die commissie van 7,5 procent te verdelen over de veertien songwriters die hebben meegeschreven aan hun album. Pall en Taggart noemen songwriters 'door ouderwetse wetten en oude bepalingen onderbetaald' en willen de creatievelingen zo een extraatje geven.
Meer artiesten stappen in NFT's
Dat The Chainsmokers voor het NFT-platform Royal kiezen, ligt voor de hand omdat zij in het platform investeren. Meer artiesten gebruiken Royal om NFT's te verkopen of uit te delen. Onlangs verkocht artiest Diplo twintig procent van de royalties van zijn nieuwste nummer in de vorm van 2110 NFT's, meldt Billboard. Die verkoop leverde de artiest bijna driehonderdduizend dollar op, schreef Royal.
De bekende Nederlandse dj Don Diablo verkocht vorig jaar een NFT van een tot dan geheim muzieknummer, wat hem tweehonderdduizend dollar opleverde. Daarna verkocht hij een NFT van een digitaal concert van een uur, die 1,2 miljoen dollar in het laatje bracht.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!