[Case] Hoe je met twee verschillende sokken Alzheimer op de kaart krijgt

Sabre-nominaties 2016: de case van LEWIS

Opvallend was-ie zeker, de case met . Reclamebureau N=5 bedacht het concept, LEWIS deed de pr. Het leverde het bureau een nominatie op voor de Sabre Awards

Opdrachtgever:
Alzheimer Lab

Bureaus:
LEWIS en N=5

Verantwoordelijk bij bureau:
Gijs Moonen

Doelstelling:
Taboes rondom Alzheimer doorbreken, bewustwording creëren en geld inzamelen  voor het benodigde onderzoek naar de ziekte.

Aanpak:

  • In de weken voorafgaand aan de lancering van de campagne, heeft LEWIS achtergrondartikelen gepitcht om Alzheimer op de publieke agenda te zetten. Er zijn interviews met onderzoekers (professor dr. Scheltens) en patiënten (of hun familieleden) gepubliceerd om informatie over de ziekte zelf, jonge patiënten en het belang van onderzoek te verspreiden.
  • Enkele dagen voor de start van de campagne hebben verschillende bekende Nederlanders en journalisten een paar Alzheimer SOCKS, speciaal ontworpen door modeontwerpers Mart Visser en wijlen Frans Molenaar, gekregen van LEWIS. In een begeleidende brief werd uitgelegd wat het belang van deze campagne was en waarom we hun hulp nodig hadden om op de kaart te zetten.
  • Op Wereld Alzheimer Dag werd de campagne gelanceerd, waarop deze vrijwel direct trending werd op Nederlandse social mediakanalen. Beroemdheden, politici en klanten deelden foto’s van hun Alzheimer SOCKS. De Nederlandse media pikten het verhaal al gauw op, waardoor het item werd besproken in verschillende primetime uitzendingen op televisie en radio, van nieuwsbulletins tot lifestyle- en sportprogramma’s.
     

Resultaten:
De campagne doorbrak het taboe rondom Alzheimer en was een veelbesproken onderwerp in Nederland. Binnen de eerste paar dagen zijn er naar schatting 2,1 miljoen social media uitingen geteld en bekende Nederlanders, online influencers en de pers omarmden het initiatief. De campagne met ‘sockfies’ ging viral en trok massaal de media-aandacht, met publicaties in kranten en uitingen op televisie, radio en internet tot resultaat.

Resultaten binnen 14 dagen:

  • 2.5+ miljoen geschatte uitingen via 1.000+ Twitter mentions
  • 350+ Instagram-posts
  • 8 nationale tv- en radio items
  • 10+ achtergrondartikelen in print
  • 30+ online artikelen
  • Nederlandse politicus Alexander Pechtold droeg de Alzheimer SOCKS op het Binnenhof
  • 20+ andere CEO’s, Nederlandse tv, sport en mode-bekendheden droegen Alzheimer SOCKS en deelden hun support online
  • Tijdens de campagneperiode is 90% van het beschikbare aantal sokken verkocht

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie