BVA-voorzitter Jan Driessen (directeur communicatie van Aegon in het dagelijkse leven) was gisteren het meest helder in zijn voorspellingen voor 2009 tijdens KoffieDik 2009.
Hij zei onomwonden dat de financiele crisis ons allemaal ging raken en dat de tijden zoals we die kennen niet meer terugkomen.
Concreet: Aegon gaat dit jaar zeker 20 tot 30 procent op marketingcommunicatie bezuinigen. 'Er komen minder grote reclamecampagnes en de oude lopen langer door', waarschuwde Driessen.
Sponsorcontracten met de schaatsbond en Ajax worden wel gerespecteerd, want Driessen wil zijn betrouwbaarheid niet in de waagschaal stellen, maar nieuwe activiteiten op dit vlak zijn niet te verwachten.
En, zo benadrukt de BVA-voorzitter, hij is niet de enige. Hij heeft onderzoek laten doen onder zijn achterban en daar komt uit dat 31 procent van de BVA-leden denkt dat ze in 2009 gelijk blijven in hun bestedingen.
Maar 44 procent van de adverteerders, aangesloten bij de BVA, gaat flink bezuinigen. 28 procent denkt zeker 10 procent minder te gaan doen aan marketingcommunicatie en 16 procent zeker 20 tot 30 procent minder.
Driessen: 'En dit geldt niet voor één jaar, maar echt voor meerdere jaren'.
Slik....
Hij riep zijn achterban ook op meer werk te maken van verantwoord adverteren.
'Het vertrouwen van consumenten in reclame wordt alsmaar minder. De ergernis neemt toe. Het vluchtgedrag groeit. Return on investment in communicatie wordt belangrijker. Focus! Adverteerders willen gericht adverteren. Door deze crisis wordt dit proces alleen maar versneld.'
Driessen's antwoord op de problemen en zijn stokpaardje is verantwoorde reclame. 'Relevant, echt en eerlijk adverteren. Verleiden mag, maar niet misleiden. Je kunt alleen door deze crisis komen als je eerlijk bent.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!