Premium

Britse regelgeving aangescherpt voor branded content op YouTube

De 'Advertising Standards Authority' (ASA) spreekt snackfabrikant Mondelez aan op hun laatste YouTube-campagne voor het koekjesmerk Oreo.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ruim 6,9 miljoen subscribers zagen hun YouTube-idolen , , , deelnemen aan de &; Lick Race&;.

Volgens de is branded content dusdanig goed verpakt, dat de meeste kijkers geen idee hebben dat ze naar een advertentie kijken. Elke creator refereert zowel in de video, als in de beschrijving naar de samenwerking met Oreo maar volgens de ASA is dit nog niet genoeg.

Reclamewaakhond

Nadat vorig jaar werd aangescherpt, richt de reclamewaakhond van Groot-Brittannië nu zijn pijlen op YouTube. &;Het moet voor de consument voor het bekijken van een video al duidelijk zijn of een video branded content bevat of niet. Op dit platform moet  dat beter gaan aangeven in de toekomst.&;, aldus de ASA.

Daarnaast eiste de ASA dat branded content wordt voorzien van een duidelijke tag of annotatie, zodat dit voor de kijker direct duidelijk is. Als onafhankelijke toezichthouder heeft de ASA in Groot-Brittannië de bevoegdheid om sancties op te leggen aan adverteerders die zich niet aan de regelementen houden. Merken die dit niet doen, kunnen bijvoorbeeld twee jaar lang worden verplicht om hun marketingmateriaal voor publicatie te laten toetsen door de ASA.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie