Ruim 6,9 miljoen subscribers zagen hun YouTube-idolen Thomas Ridgewell, Emma Blackery, PJ Ligouri, Phil Lester en Dan Howell deelnemen aan de 'Oreo Lick Race'.
Volgens de ASA is branded content dusdanig goed verpakt, dat de meeste kijkers geen idee hebben dat ze naar een advertentie kijken. Elke creator refereert zowel in de video, als in de beschrijving naar de samenwerking met Oreo maar volgens de ASA is dit nog niet genoeg.
Reclamewaakhond
Nadat vorig jaar de wetgeving voor merken en bloggers werd aangescherpt, richt de reclamewaakhond van Groot-Brittannië nu zijn pijlen op YouTube. 'Het moet voor de consument voor het bekijken van een video al duidelijk zijn of een video branded content bevat of niet. Op dit platform moet Mondelez dat beter gaan aangeven in de toekomst.', aldus de ASA.
Daarnaast eiste de ASA dat branded content wordt voorzien van een duidelijke tag of annotatie, zodat dit voor de kijker direct duidelijk is. Als onafhankelijke toezichthouder heeft de ASA in Groot-Brittannië de bevoegdheid om sancties op te leggen aan adverteerders die zich niet aan de regelementen houden. Merken die dit niet doen, kunnen bijvoorbeeld twee jaar lang worden verplicht om hun marketingmateriaal voor publicatie te laten toetsen door de ASA.