Hoe werkt een photo contest op Instagram?
Een photo contest op Instagram volgt in principe het klassieke campagne-ontwikkel-proces: de marketeer bedenkt een creatief concept voor zijn boodschap, regelt een incentive om de doelgroep te activeren, communiceert de contest op zijn owned, paid en earned media kanalen en stuurt bij waar nodig. Met een Instagram photo contest schakelt het merk de creativiteit van de Instagram gebruiker in door hen een briefing voor te-maken-foto's en een hashtag instructie voor die foto's mee te geven. KLM vraagt in haar #getcomfy campagne bijvoorbeeld om users hun idee van comfortabel reizen met een foto uit te beelden en te posten op hun Instagram account inclusief de #getcomfy hashtag uiteraard. Meer voorbeelden van campagnes kan je hier vinden.
Via de Instagram API kan ongewenst materiaal worden 'weg gemodereerd', kunnen performance statistieken worden bijgehouden, en kunnen de geposte foto's makkelijk op andere sites worden gepubliceerd. Na afloop van de campagne krijgt de adverteerder een lijst met alle deelnemers (het is niet duidelijk welke informatie precies over de deelnemers wordt gedeeld) zodat een winnaar kan worden gekozen. Websites als Statigr.am bieden complete toolkits voor het managen van de hele cyclus.
Welke resultaten worden behaald?
Er is nog niet heel veel bekend over resultaten of de relatieve bijdrage van resultaat bepalende factoren voor Instagram Photo Contents. De 'For All' campagne van Barack Obama bracht bijvoorbeeld 2.400 foto's op in de eerste week wat op zichzelf niet meer zegt dan dat er een zekere brand engagement kan worden gecreëerd. De echt interessante data over de personen die de foto's deelden of leuk vonden, de locatie van deze gebruikers (denk aan het kiesstelsel in Amerika), en het directe netwerk van de deelnemers, houden de PR mannen (tegenwoordig zijn dat wiskunde genieën) van Obama voor zichzelf.
Wat hebben merken en Instagram nu aan een Instagram photo contest?
De Photo Contest is naast een branding mogelijkheid vooral een vehikel om feiten te verzamelen over de doelgroep. Merken zullen in eerste instantie de aandacht richten op de creatie en de distributie van de content en dat is ook belangrijk......om de juiste data over de doelgroep te verzamelen. Deze data zullen door de verkooporganisatie van Instagram worden gebruikt om advertentie producten te ontwikkelen en te verkopen. Merken doen er dan naar mijn mening ook goed aan om een slimme data man of vrouw naast een creatieve collega te zetten voor een mooie maar vooral ook slimme photo contest campagne.
Bron: Mashable
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!