BR-ND Positioneringsgroep: faillissement en gesplitste doorstart

Op 30 december heeft de BR-ND Positioneringsgroep uitstel van betaling aangevraagd en inmiddels is ook het faillissement uitgesproken. Gisteravond is duidelijk geworden dat met de curator overeenstemming is bereikt over een oplossing. De BR-ND Positioneringsgroep splitst zich en zal verdergaan als twee gescheiden ondernemingen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

En dat zijn: , bureau voor merkstrategie en merkportfolio, in Vreeland geleid door Peter van Steensel en Frans-Jan van Rongen en , the brand appeal company, in Amsterdam, geleid door Alexander Koene en Kim Cramer.

De partners laten weten dat ‘de beperkte mogelijkheden om in het grillige economische klimaat de kosten te flexibiliseren de basis is geweest voor de splitsing. Aangezien er reeds lange tijd gewerkt werd met gescheiden teams, zal deze wijziging voor de klanten geen verdere gevolgen hebben.’

Beide organisaties willen in de toekomst samenwerken op merkprojecten.

De Positioneringsgroep was de eerste specialist die zich sec richtte op positioneringsvraagstukken. Opgericht in 1993 door Roland van Kralingen, Ineke van der Ouderaa en Jan Lantink. In de loop der tijd koos men ervoor om niet zo zeer verder te specialiseren in positioneringskwesties, maar de breedte te zoeken met onder andere naamgeving en design. De Positioneringsgroep werd toen ook BR-ND.

In de markt heerst niet veel verbazing over de financiële problemen. ‘Er is te weinig geïnnoveerd op het positioneringsstuk’, zegt oprichter Roland van Kralingen. ‘Er kwam van alles bij, zoals design, maar er heeft geen verdieping plaatsgevonden. De Positioneringsgroep was ooit de eerste op dit gebied, ik vind het erg jammer zoals het gelopen is.’

De markt zat natuurlijk ook niet echt mee. De curator, mr. Roest Crollius zegt simpelweg dat de schulden hoger waren dan de inkomsten.

Wel zeggen bronnen dat er binnen het bureau veel discussie was over welke kant het op moest. Iemand zegt zelfs dat de onderlinge verhoudingen slecht waren. Voor de buitenwereld was ook niet heel erg duidelijk wie het geheel nu leidde. De splitsing lijkt dan ook de finale van een ontwikkeling die al langer gaande was.

Onno Maathuis vertrok vorig jaar en richtte De Positioneerders op. Hij zegt: ‘Er gingen al langere tijd geruchten over de problemen. Als je niet genoeg klanten hebt gebeurt dit. Je moet lean&mean blijven wil je in de huidige tegenwind overeind blijven.’

De partners van BR-ND en Positioneringsgroep willen verder geen commentaar geven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie