door gastblogger Victor Terpstra van Strawberries
Het Gartneronderzoek van 13 december dat roept dat bloggen over z'n hoogtepunt heen is mag gerust verrassend genoemd worden.
Is het aantal mensen dat een mening heeft en zich geroepen voelt om deze te delen met anderen op z'n top? Is de productlevenscyclus ook van toepassing op bloggen en is de jounalistieke late majority inmiddels aan het bloggen geslagen?
Hoe zit het dan met de 'Long Tail' ? We zouden toch met z'n allen de traditionele mediabedrijven van hun troon stoten?
Het onderzoek noemt het een logische ontwikkeling: alle ijdeltuiten met journalistieke ambities hebben hun weg richting de blog reeds gevonden. Het aantal blijvertjes is gering.
De theorie dat de aanwas van nieuwe 'serieuze' bloggers met journalistieke ambitie die relevante input leveren opdroogt is wel interessant en zou best wel 'ns waar kunnen zijn (al betwijfel ik het, met name die 'medio 2007').
Of zijn wij (gast)bloggers binnenkort roependen in een dorre opiniewoestijn? Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Het aantal consumenten van deze berichten zal toch voorlopig wel blijven toenemen? En bloggers bestaan immers bij de gratie van een audience.
Het interessante van de user generated content/web 2.0 golf die we over ons heen zien komen, is dat er ook een grote stroom tegenberichten en geluiden aan het onstaan is.
De AD's en NRC's die over Second Life berichten worden afgewisseld met de Gartners die een afname voorspelt van één van de belangrijkste exponenten van user generated content: de Blog.
Daar waar de impact van web 2.0 net de breedte bereikt, is deze in het professionele smaldeel alweer passé.
Ik ben benieuwd wat 2007 ons brengt!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!