Volgens sommigen was 2015 het ‘heetste jaar ooit gemeten’. Reden genoeg voor de Klimaatparade om de noodklok te slaan en de hulp in te roepen van een van zijn partners: reclamebureau Anomaly Amsterdam.
De Klimaatparade is een initiatief van onder andere Greenpeace, Oxfam Novib en Avaaz om ‘klimaatstrijders’ een stem te geven richting de internationale klimaattop COP21 in Parijs. Met #FeelingTheHeat biedt Anomaly iedereen de kans om zijn persoonlijke zorgen te uiten, een digitale community creëren en wil het een podium opbouwen dat niet langer genegeerd kan worden door politici.
Wie de campagne op zijn tijdlijn voorbij heeft zien komen, kan niet ontkennen dat de actie doet denken aan de succesvolle ‘Ice Bucket Challenge’ van ALS. ‘Met een reden’, stelt Martin Peters Ginsborg, ECD bij Anomaly Amsterdam. ‘Het is een simpel, doch effectief mechanisme, dat jou laat ervaren wat onze planeet “voelt”. Om eerlijk te zijn, streven we met al ons werk hetzelfde doel na: met simpele, rake ideeën een frame bieden over iets wat nu gebeurt en iedereen aangaat.'
Sympathisanten doen mee door een filmpje te plaatsen op sociale media, waarin ze met een persoonlijk verhaal hun zorgen uiten over de toenemende klimaatveranderingen, onderwijl kauwend op een hete, rode chilipeper. Bart Hendrikx, senior creative producer bij Anomaly Amsterdam: ‘Het is een sociale campagne ontworpen om te delen met je vrienden, collega’s en geliefden. Deelnemers delen hun empathie met de aarde en ervaren direct de opwarming door de temperatuurstijging in hun mond. Daarnaast is het gewoon een leuke manier om een serieuze boodschap te delen en een eenvoudige manier om van iedereen die niet in Parijs kan zijn toch de stem te laten horen . ’
De algemene boodschap aan de politiek is simpel: ‘maak een einde aan het fossiele energietijdperk, neem als rijk land je eerlijke aandeel in het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen en roep de klimaatverandering een halt toe.’
Een boodschap waaraan veel mensen gehoor blijken te geven. Binnen een week bereikt de actie meer dan 60.000 mensen en doen media als 3FM, KRO-NCRV en Munchies (foodplatform van Vice) mee. Martin Peters Ginsborg: ‘Niemand is immuun voor de effecten van klimaatopwarming. Het raakt ons allemaal en dit initiatief werkt als een directe call to action. Met dit digitale protest hopen we politici onder druk te zetten om vóór 11 december duidelijke afspraken te hebben gemaakt over de bestrijding van klimaatopwarming. Vooral wij Nederlanders kunnen het ons niet veroorloven om nog langer te wachten op besluiteloze discussierondjes van politici. Wij willen nu actie zien, anders stijgt het zeeniveau letterlijk tot onze lippen. Dit digitale manifest toont onze zorgen, elke peper opnieuw.’
Meer informatie is te vinden op de campagnesite.
Dit artikel staat in Adformatie 25 (11 december 2015).