Alles wat je moet weten van de Dutch VR Days

De Dutch VR Days brachten een bijzondere mengeling van verwondering en verbazing en het gevoel dat we aan de vooravond staan van iets groots.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dag 1: StoryTelling, Treatment en The Void

Virtual Reality lijkt de meeste toekomst te hebben in storytelling. Virtual Reality bedrijven zoals Jaunt en WeMakeVR deden uit de doeken hoe zij hun content maken. Content produceren vraagt buitenproportioneel veel werk, terwijl het bereik nog relatief laag is. Dit word echter gecompenseerd door de grote impact die Virtual Reality het kan hebben op de gebruiker. Voorbeelden waren de Volvo Case (zie mijn !) waarbij VR hielp om een auto te verkopen voordat die op de markt was, en het Anne Frank huis dat dankzij VR bereikbaar werd voor bezoekers die door een handicap niet naar binnen kunnen.

Storytelling is niet het enige veld waar Virtual Reality betekenis kan hebben. &;Skip&; Rizzo, professor aan de Universiteit van Southern California, deed in een indrukwekkend betoog uit de doeken hoe met Virtual Reality verschillende fobieën en stoornissen behandeld kunnen worden. Hij benadrukte nog maar eens dat Virtual Reality zich alleen staande zal houden als medium als het zich blijft ontwikkelen en baseert zich daarbij op wetenschappelijk onderzoek. 

De dag werd afgesloten met een presentatie van Ken Bretschneider, oprichter van The Void:

 

Hij lijkt het onmogelijke mogelijk te maken en kan met The Void wel eens the next big thing hebben ontwikkeld. In het kort: The Void is een Virtual Reality hal waarin je samen met anderen door middel van een vest en een VR-bril een totaal nieuwe wereld binnenstapt. In die wereld is de fysieke wereld gecombineerd met de virtuele wereld. Regent het in de virtuele wereld, dan regent het ook in de fysieke wereld. Harry Potter kijken wordt Harry Potter zijn. Op dit moment worden er wereldwijd driehonderd gloednieuwe real estate locaties gebouwd, speciaal voor de The Void, en kunnen we mogelijk over anderhalf jaar al onze eerste belevenis meemaken.

 

Dag 2:  VR Advertisement

Op dag 2 volgde ik een workshop van DPDK Creative Director Michael Vromans. DPDK heeft een mooie VR case met Peugeot gedaan en bleek hier tegen de nodige problemen te zijn aangelopen. Wat duidelijk werd, is dat VR pas echt relevant kan worden in advertising, als het bereik groeit. Veel Virtual Reality content sterft in schoonheid omdat het weinig concrete toevoegingen biedt en het vaak lastig is om de consument er mee te bereiken. Wat overblijft zijn grote evenementen en beurzen waar de consument bereikt kan worden. Maar ook dit is beperkt. Alleen bedrijven als New York Times die hun eigen bereik creëren door middel van het rond zenden van .DYWWaIt3.dpuf" target="_blank">Cardboards, lijken effectieve advertising te kunnen doen.

Dag 3: Demo Dag

Stelt u zich voor een groot statig pand met veel trappen en zijkamers waarin overal wat te beleven is. Dat was het geval op de demodag van de Dutch VR days. Overal presenteerden VR-bedrijfjes hun nieuwste content. Dit ging van virtueel vliegen op een bezemsteel tot en met staan tussen de gorilla’s in Uganda met een VR experience van Matoke tours. Mooi was om te zien hoe Virtual Reality steeds meer integreert met andere apparaten. Zo kon je bijvoorbeeld kruisboogschieten met een echte kruisboog in je hand, zij het zonder pijl en met een VR-bril op je hoofd. De mogelijkheden van dit medium lijken oneindig. Ook Virtual Reality trainingen waren te vinden op de demodag. Ik sprak in mijn vlog met oprichter van Beyond Sports Sander Schouten over Virtual Reality voetbaltrainingen.

 

Al met al waren de Dutch VR Days een uniek evenement. Hoewel er nog volop beperkingen zitten aan het medium lijken we aan de vooravond te staan van de grote doorbraak. Een proces waarin we als gehele industrie nog een grote leercurve zullen moeten doormaken voordat VR echt blijvende toegevoegde waarde zal hebben. 

Advertentie