#AIA13 Concept van de week - Clipster: YouTube om je merk neer te zetten - maar dan anders

Branding op YouTube: dat was vroeger een kanaal vullen met alles van je eigen merk met een kek achtergrondbeeld, en klaar was je. Nu gebruiken bedrijven als Unilever en Douwe Egberts Clipster, waarmee ze eigenhandig hun standaardkanaal omzetten in een rijk vormgegeven merkkanaal. Clipster for YouTube!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het begon in februari 2012 met een product voor gemakkelijk aan te maken en aan te passen videokanalen voor Facebook-fanpages. Nu belooft niet alleen een aansprekende merkpresentatie, maar segmenteert, activeert en converteert het bovendien je bezoekers.

Telefoon uit Mountain View
Het hoofdkantoor van Google kreeg lucht van de applicatie en vroeg de mannen van Clipster of ze samen met de zoekgigant een product wilden ontwikkelen voor YouTube. “Als je dat hoort, denk je eerst dat iemand je zit te neppen of dat het de jongens van Google zijn die je wat AdWords willen verkopen”, vertelt Loek Wermenbol, medeoprichter van Clipster. “Maar als dan blijkt dat het de ‘real deal’ is, dan krijg je daar wel een kick van.”

Klik en sleep je kanaal bij elkaar
Iedereen kan op YouTube een eigen kanaal beginnen, en uit een aantal standaardlayouts kiezen om dat kanaal op te tuigen. ontwikkelde samen met Google echter een WYSIWYG-editor waarmee je, tegen een maandelijkse betaling, een geheel eigen invulling kunt geven aan je kanaal. Louter door klikken en slepen. Loek: “What you see is what you get dus. Je bouwt je eigen YouTube-website. Zonder enige programmeerkennis integreer je socialmediakanalen, maak je menu’s aan en laat je filmpjes spelen. De gebruikelijke lijst van gerelateerd materiaal, meestal van concurrenten, blijft achterwege zodat gebruikers minder snel wegklikken.”

YouTube-evangelist
Loek promoot YouTube actief als medium om merken mee op de kaart te zetten. “Voor veel merken is gerichte videocontent en daar campagnematig omheenbouwen nog relatief nieuw. Clipster is in principe een do-it-yourself-concept. Maar veel merken vragen ons te helpen met hun concept, de bouw en design. Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat YouTube de een-na-grootste zoekmachine ter wereld is, met maandelijks meer dan een miljard bezoekers. Merken die daar niets mee doen laten kansen liggen.”

Niet bang voor afhankelijkheid
Maakt de aanpak van Clipster het bedrijf niet gevaarlijk afhankelijk van Google? Loek ziet dat anders. “Het grote voordeel is dat we door de samenwerking in contact komen met de decisionmakers bij YouTube. Het helpt als je vroeg weet welke kant het op kan gaan in de komende jaren. We hebben toegang tot informatie die ons voorsprong geeft bij verdere ontwikkeling van Clipster." Dat Clipster zich in de toekomst uitbreidt naar andere platformen, sluit Loek niet uit.

Een sticker en een krul van Google
“We hebben complimenten gekregen van Google. Nul fouten in de oplevering van de software, en een sticker en een krul voor het niveau van ons product”, zegt Loek. “Ik ben er best trots op. Op het moment dat je iets gaat maken waarmee anderen iets kunnen maken, begeef je je op een ander speelveld. Veel eer gaat daarom naar onze ontwikkelaars. Dat we vervolgens werden uitgeroepen tot een van de dertig meest veelbelovende internet start-ups van de wereld tijdens , en onze hoge notering op de Accenture Innovation Awards, bevestigt dat we op de goede weg zijn. Dat motiveert je als team om keihard verder te gaan."

Accenture organiseert in 2013 voor de zevende keer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.

Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk een Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightech-concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt vrijdag 8 november plaats op de Innovation Experience.

Kijk voor meer informatie op www.innovation-awards.nl of volg ons op Twitter om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Fan van dit concept? Breng dan je stem uit om Clipster kans te laten maken op de Publieksprijs.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie