Dit blijkt uit de Respons TOP100 Evenementen Monitor 2015 van Respons, onderzoeksbureau op het gebied van publieksevenementen, vakbeurzen en vrijetijdslocaties.
Het Amsterdam Dance Event (ADE) eindigt op de eerste plaats in de categorie grootste entreeheffende evenementen. Vorig jaar was dat het International Documentary Film Festival (IDFA) dat nu op de vierde plaats staat.
De Vierdaagse Nijmegen is voor de vijfde keer op rij de nummer één bij de vrij toegankelijke evenementen.
De tweede en derde plaats worden bezet door dezelfde evenementen als in de voorgaande twee edities: de NN Marathon Rotterdam staat op de tweede plaats, de Uitmarkt Amsterdam op de derde positie.
Indicatoren
De TOP100 bestaat sinds 2013 uit twee ranglijsten: ‘TOP50 Entreeheffende Evenementen’ en ‘TOP50 Vrij Toegankelijke Evenementen’.
De beide ranglijsten worden samengesteld op basis van drie indicatoren: bezoekaantal, mediabereik en sociale media.
Het aantal bezoeken is de belangrijkste indicator (een bezoeker die maximaal één bezoek per dag maakt).
Mediabereik
Mediabereik, uitgedrukt in MBE (MediaBereikEenheden), is de media-exposure van een evenement: een combinatie van free publicity en ingekochte media.
Sociale media
Sinds 2011 wordt ook populariteit op sociale media als indicator meegenomen bij het vaststellen van de ranglijsten. Belangrijk hierbij zijn de ‘likes’ en volgers op de twee populairste platforms, Facebook en Twitter.
ADE (350.000) en de Vierdaagse (2,24 miljoen) scoren het beste qua bezoekaantal.
Het Nederlands Film Festival en het 3FM Serious Request/Glazen Huis (editie 2013 te Leeuwarden) behalen de eerste plaats in de categorie ‘media-exposure’.
Het Glazen Huis deed het het beste op socialemediagebied.
Bij de evenementen waar men toegang voor moet betalen, scoort ID&T’s Sensation net als in 2013 het beste.
Dance-evenementen populair
Respons noemt de toename van het aantal elektronische dance evenementen in de TOP100 opvallend. Naast ADE en Sensation, staan Defqon (16), Mysteryland (19 ), Awakenings Festival (42 ), WiSH Outdoor (48) en Extrema Outdoor (50) ook in de ranglijst.
Sociale media belangrijker
De populariteit van de socialemediaplatforms Facebook en Twitter bij de evenementen toegenomen, zegt het onderzoeksbureau. ‘Vooral bij entreeheffende evenementen is de groei explosief (+36 procent ten opzicht van het voorgaande jaar). Het aantal likes/volgers onder de vrij toegankelijke evenementen laat eveneens een sterke stijging zien (+24 procent), toch trekken vrij toegankelijke evenementen over het algemeen minder likes op Facebook.’
Foto: Nelson Peterson
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!