“Zo dicht mogelijk tegen de realiteit van een livemeeting aan gaan zitten.” Dat is wat Martijn Monster nastreeft met OnlineSeminar. “Als je een boodschap het land in wilt slingeren, ga dan met een bord om je nek op CS staan, of verspreid een folder. Maar wil je interactie, en echt weten wat mensen voelen, dan is OnlineSeminar je tool.”
Martijn werkte lange tijd voor een broker die het hele jaar door presentatie gaf op diverse locaties. Het kostte het team veel reistijd, soms kwamen spullen kapot terug, en de opkomst liet wel eens te wensen over. Martijn zag het aan en dacht: ‘dit moet effectiever kunnen’. Vanuit zijn eigen softwarebedrijf, 80db, begon hij in 2009 een onlinepresentatietool te bouwen. Vanaf dat moment is OnlineSeminar gegroeid tot een professionele en dagelijks gebruikte toepassing voor het bedrijfsleven. Er is veel geïnvesteerd in de techniek en het beveiligingsniveau waardoor ook banken, verzekeraars en overheden de samenwerking aangaan.
Tegelijkertijd op de hoogte
OnlineSeminar heeft inmiddels meer dan honderd klanten, voornamelijk Nederlandse grootbanken, verzekeraars en opleidingsinstituten. Ze zetten de tool vooral in bij trainingen en productpresentaties. Martijn: “Evengoed kan het een goede manier zijn om mensen op verschillende plekken op hetzelfde moment in te lichten. Zo wilde een groot Duits automerk in één keer alle verkopers en dealers op de hoogte brengen van nieuwe modellen, technologieën en targets. Met OnlineSeminar werden alle betrokkenen in een keer bijgepraat over de ontwikkelingen binnen het bedrijf.’’
Kortere reistijd
Recent heb ik zelf met OnlineSeminar een sessie gehouden, samen met managers van een grote Nederlandse uitgever. Het doel was de deelnemers informeren over de reorganisatieplannen. De presentatie werd goed ontvangen, na afloop bleken vooral de heldere manier van communiceren en de aanzienlijk kortere reistijd gewaardeerd te worden. OnlineSeminar bedenkt samen met uitgevers, bedrijven en adverteerders interactieve seminars.
Interactie levert een schat aan informatie
Het is interessant om te zien wat Online Seminar doet met uitgevers. FD Mediagroep biedt aan de doelgroepen FD-lezers en BNR-luisteraars seminars aan over specifieke onderwerpen. Seminaronderwerpen kunnen redactioneel worden bepaald of samen met adverteerders worden uitgewerkt. In een webinar delen mensen eenvoudiger persoonlijke ervaringen, en dat is exact de interactie die een webinar verrijkt. Bijkomend voordeel: een potentiële schat aan informatie voor de organisatie van het seminar.
Reacties verzamelen
Om het snelgroeiende aantal klanten en deelnemers per sessie aan te kunnen, werd in 2012 de complete softwaresuite vervangen. Het totaalpakket omvat nu functies als video, chat, call to action-buttons en de mogelijkheid om gegevens uit de sessie direct door te sluizen naar een eigen CRM-systeem. Martijn: “Klanten die onze tool gebruiken, vinden de reacties van toehoorders het interessantst. Feedback komt daarom via API’s meteen in softwarepakketten van de klant terecht. Zo kan de klant gelijk aan de slag met de gegevens.”
Groenteller
“Onlineseminars houden in plaats van een fysieke bijeenkomst organiseren, bespaart tijd en kosten. Bovendien blijft het milieu een stukje schoner,” zegt Martijn. De groenteller op de website geeft het aantal kilo’s CO2 aan die dankzij OnlineSeminar niet uitgestoten zijn. “Mensen hoeven niet meer met een rokende motor in de file te gaan staan om een meeting bij te wonen, dat scheelt een hoop vervuiling.”
Wennen
“Voor ons is een onlineseminar inmiddels heel normaal, maar voor sommige doelgroepen is het hun tijd ver vooruit.” Regelmatig krijgt het team vragen als: ‘Leuk zo’n onlineseminar, maar waar moet ik naartoe?’. De klant wordt daarom begeleid van begin tot eind. Martijn: “Samen met de klant stellen we doelen op, trainen we de mensen die betrokken zijn bij het seminar en evalueren we de sessie. We zien dat we toegevoegde waarde bieden op het gebied van interactie, efficiëntie en meetbare resultaten”.
Accenture organiseert in 2013 voor de zevende keer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk een Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightech-concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. Inschrijven is mogelijk tot 16 augustus. De prijsuitreiking vindt op 8 november plaats in de Convention Factory in Amsterdam.
Kijk voor meer informatie en het inschrijfformulier op www.innovation-awards.nl. En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber – aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!