Accenture Innovation Awards Concept van de Week – Innovation Management Game: spelen met innovatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat past beter bij de Accenture Innovation Awards dan een ? Jan Spruijt ontwikkelde in de avonduren een game om bedrijven en onderwijsinstellingen op speelse wijze meer te leren over innovatiemanagement. “Om mensen innovatief te maken, moeten ze innovatie ondervinden”, zegt Jan.

Drie jaar geleden maakte Jan de overstap van het bedrijfsleven naar het onderwijs, Eerder werkte hij, na zijn studie aan de Technische Universiteit Eindhoven, voor Brainport en BAM. Hij werd docent innovatie op de Avans Hogeschool. Meteen voelde hij de behoefte studenten te ondersteunen met een spel, maar de tijd om het te kunnen ontwikkelen ontbrak. Daarom ging Jan zelf aan de slag. Inmiddels heeft zijn de interesse gewekt van bedrijven en onderwijsinstellingen in binnen- en buitenland.

Je bedrijf groot maken
In het spel nemen teams het tegen elkaar op. Elk team runt een organisatie die zo groot mogelijk moet worden door middel van innovatie. Jan: “Het spel bestaat uit diverse speelrondes van ongeveer 45 minuten, een ronde is een jaar.” Elk jaar krijg je een hogere functie, met meer verantwoordelijkheid en meer geld om uit te geven. Minimaal zes rondes moet je spelen voor het beste effect. “Anders leer je niet van je fouten. In een echt bedrijf kun je ook niet in één à twee jaar een strategie volledig doorvoeren of veranderen.”

Jaarrapport
Alles wat je doet, heeft effect op de jaren die nog komen. Jan: “Zet je bijvoorbeeld in het eerste jaar vooral in op sociale innovatie, en laat je marketing onderbelicht, dan kan het zomaar dat je in een latere fase moeite hebt het product op de markt te brengen. Het jaarrapport laat zien hoe je het doet. Hoe gaat het met je innovatieve ideeën? Welke prototypes heb je inmiddels ontwikkeld? Hoe veel producten heb je daadwerkelijk op de markt weten te zetten afgelopen jaar? Het rapport is de basis voor je verdere besluitvorming en koers van de onderneming.”

Concurrentie
Jan zegt de enige te zijn die een innovatiemanagement-businessgame aanbiedt. “Tuurlijk, het aantal simulatiegames is groot, maar de meeste richten zich op algemene bedrijfskunde en kostenverlaging. Mijn spel gaat juist over geld dat je overhoudt herinvesteren in innovatie.”

Verdienmodel
Innovation Management Game is ontworpen om vooral bedrijven en onderwijsinstellingen te bedienen. Gebruikers betalen per persoon per ronde een vast bedrag. Hoewel scholen een lager tarief betalen dan bedrijven, benadert Jan voornamelijk onderwijsinstellingen. “Bedrijven actief benaderen blijkt lastig, zeker in deze tijd. Toch krijg ik regelmatig aanvragen binnen, meestal via mond-tot-mondreclame. Een voorbeeld is Ballast Nedam, zij gaan in het najaar een, op hun eigen innovatiesysteem afgestemde versie spelen.”

TU Eindhoven
De TU Eindhoven heeft afgelopen voorjaar een pilot gedraaid van Jans game. Dit beviel zo goed dat de universiteit besloot Innovation Management Game volgend cursusjaar op te nemen in het bachelorprogramma van Technische Bedrijfskunde. Concreet betekent dat elk jaar zo’n twee- à driehonderd studenten hun innovatiemanagementkennis en -kunde spelenderwijs verbeteren. Jan: “Je kunt beter simuleren dan uit een boek leren.”

Brazilië
De game heeft inmiddels in het buitenland entree gemaakt. , Braziliaans equivalent van de Kamer van Koophandel, heeft interesse getoond in het spel en een eerste pilot gedraaid in het Portugees. “Hoe ze bij mij zijn gekomen – ik heb geen idee. Ze willen het spel aan gaan bieden aan de vijftien miljoen Braziliaanse ondernemingen die zij vertegenwoordigen.” Jan is momenteel in gesprek om de mogelijkheden verder te verkennen en een partnerschap vorm te geven.

Accenture organiseert in 2013 voor de zevende keer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.

Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk een Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightech-concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.
Kijk voor meer informatie en het inschrijfformulier op . En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber – aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie