Veel online marketeers maken gebruik van een A/B-test of een multivariate test om hun website te verbeteren. GX Software stelt echter vast dat deze populaire testmethodes tot onnodig conversieverlies leiden. Dit blijkt uit een infographic die het bedrijf vandaag publiceert.
De infographic legt de twee nadelen bloot van de A/B- en multivariate test. De eerste is dat online marketeers eerst een volledige testperiode moeten doorlopen, voordat ze daadwerkelijk met de resultaten aan de slag kunnen. Een verbeterslag van de website laat dus op zich wachten waardoor marketeers veel conversie mislopen.
Het tweede nadeel is dat A/B- en multivariate tests geen rekening houden met de diversiteit van de websitebezoekers. Deze testvormen kunnen alleen worden uitgezet bij álle bezoekers, maar niet bij een specifieke doelgroep. Dat komt zowel de relevantie als de kwaliteit van de website niet ten goede, stelt GX Software.
Zelflerende optimalisatie
Het bedrijf adviseert daarom om maar helemaal te stoppen met A/B- en multivariatie testen en in plaats daarvan zelflerende optimalisatie te gaan inzetten. Deze relatief nieuwe testmethode stelt online marketeers in staat een test voor slechts een deel van de bezoekers uit te zetten. Zo kom je te weten of mannelijke bezoekers sneller doorklikken bij een artikel over auto’s of over sport. Ook zorgt de techniek ervoor dat de website al tijdens het testen automatisch wordt aangepast, wat resulteert in hogere conversie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!