De publicatie van Googles onderzoeksrapport komt op een slecht moment voor de digitale advertentie industrie. Beschuldigingen van fraude en een slechte inventarisatie van kwaliteit doen het vertrouwen in de industrie geen goed. Daardoor ontstaat er twijfel of de industrie wel kan leveren, wat aan de betalende adverteerder is beloofd.
Moderne technologieën maken het steeds beter mogelijk om het effect van een advertentie in kaart te brengen. Het onderzoek laat ook zien dat verticale advertentieblokken het meest worden gezien en dat advertenties boven de 'vouw' van de website geen views garanderen. Googles bevindingen zijn gebaseerd op informatie uit Googles 'Doubleclick Ad Server' en 'Google Display Network' van oktober 2014.
Het onderzoeksrapport is hier te lezen.
Lees in Adformatie #24 meer over digitaal adverteren en viewability in de update 'IAB stelt norm voor online reclamekijktijd'. Net als IAB rekent Google dat een advertentie viewable is als 50% van de pixels minimaal 1 seconde in beeld is geweest. De vraag is of deze viewability-standaard betrouwbaar genoeg is, om dergelijke conclusie uit te kunnen spreken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!