Premium

Zo wil ShowHeroes Group de media- en reclame-industrie verduurzamen

Met een nieuw raamwerk voor zichzelf én partners en klanten wil ShowHeroes Group duurzaamheidsstandaarden afdwingen.

Erik Dubbeldeman (l) en Ihlan Zengin
Showheroes

ShowHeroes Group, een dienstverlener van onder meer digitale videocontent en advertentieoplossingen, start een Better Media Framework. Dit raamwerk omvat een serie richtlijnen om zijn inspanningen rondom duurzaamheid, inclusiviteit, diversiteit en privacy op een rijtje te krijgen én te toetsen. Interessant is dat ShowHeroes Group het raamwerk niet alleen voor zichzelf hanteert, maar ook voor zijn partners en klanten. 

Meedoen of stoppen

De introductie van het raamwerk betekent in de praktijk dat ShowHeroes Group gaat toetsen of zijn partners en klanten zich houden aan de richtlijnen die het bedrijf belangrijk vindt. Wil of kan een partner of klant zich niet committeren aan die richtlijnen, dan belooft ShowHeroes Group de samenwerking stop te zetten. 

Een gedurfde stap, beaamt Ilhan Zengin, ceo van ShowHeroes Group. Maar ook een stap die volgens hem nodig is. '[..] Als bedrijf willen we een signaal afgeven aan de hele industrie dat ze klimaat, privacy en mensen serieuzer moet nemen dan tot nu toe het geval is en snel en resoluut actie moet ondernemen om onze industrie duurzamer te maken. Wij nodigen dan ook iedereen uit om het framework te adopteren.'

De richtlijnen die ShowHeroes Group (een bedrijf met ruim vierhonderd medewerkers) hanteert, zijn op onderstaande afbeelding te zien. 

Het Better Media Framework van Showheroes
Het Better Media Framework van Showheroes Afbeelding: aangeleverd

Richtlijnen in de praktijk

De richtlijnen van ShowHeroes Group zijn onderverdeeld in vier pilaren. Sustainable Media is de eerste, met enthousiaste termen als 'ShowHeroes is een co-uitgever die garant staat voor redactionele uitmuntendheid.' In hoeverre is dat een richtlijn en wat kan een partner of klant hiermee? Erik Dubbeldeman, country manager Benelux van ShowHeroes Group, noemt het desgevraagd 'een terechte vraag.' Hij licht toe: 'De term co-uitgever roept vaker vragen op. We zijn een co-uitgever en werken dus alleen samen met goede websites, niet met bijvoorbeeld clickbaitwebsites. We willen kwaliteit bieden en zetten dat zo dus zwart op wit.'

Bij Data Ethics zijn de richtlijnen praktischer. Zo verbiedt ShowHeroes Group het gebruik van third-party cookies, user-profiling en remarketing tactics, bijvoorbeeld. Maar geldt die eis per direct of krijgen partners en klanten tijd om over te stappen naar privacyvriendelijkere oplossingen? Dubbeldeman: 'ShowHeroes Group gebruikt zelf geen tracking cookies. Wij faciliteren het TFC-framework (een raamwerk voor het vragen van consent voor cookies, red.). Het is aan uitgevers of dat framework willen gebruiken. Wij maken in ieder geval geen onderscheid in inventory, dus of de consument wel of geen consent gegeven heeft voor cookies. Dat is een verschil met veel andere partijen, want in de praktijk zie je dat er vaker en hoger geboden wordt op inventory met consent.'

Meer vrouwen in de top krijgen

Op duurzaamheidsvlak (Environmental Footprint) spreekt ShowHeroes Group meerdere ambities uit, waaronder het vastleggen en reductie van de co2-voetafdruk van het bedrijf. Tot slot is er de Diversity, equity & Inclusion-pilaar. Die verplicht onder andere een 'cultuur van transparantie' en een advertentie-indeling voor liefdadigheidsdonaties. Hoe maak je zo'n transparante cultuur concreet? Onder meer door aan te geven hoe de man-vrouw-verdeling in het bedrijf is, vertelt de countrymanager. En door daar doelen aan te verbinden. 'In onze organisatie is 55 procent vrouw, maar in het board is dat nog geen 10 procent. Dat willen we veranderen, maar niet geforceerd. Daarom willen we streven naar een gelijkwaardige verdeling in de toekomst.' 

De advertentie-indeling voor liefdadigheidsdonaties is ook een voorbeeld van transparantie, benadrukt Dubbeldeman. ShowHeroes Group doneert via zijn Green Media-tak aan een goed doel als de consument een video uitkijkt. Het goede doel kiest ShowHeroes Group in samenwerking met de adverteerder. 'We nodigen een gebruiker uit om een video uit te kijken omdat er dan een donatie volgt, dus dat is transparant. En het helpt de adverteerder ook, als mensen de hele video bekijken.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie