Kraft Foods, in Nederland bekend van merken als Philadelphia smeerkaas en Milka chocolade, heeft hiervoor in de VS een oplossing bedacht. Het doneert via Feeding America zes maaltijden aan hongerige families voor iedere Facebook friend die door een Facebook gebruiker overgehaald wordt de Kraft app aan zijn of haar profiel toe te voegen. Als een gebruiker de app toevoegt wordt er een notificatie verzonden naar zijn friends via de Facebook News Feed zodat alle vrienden op de hoogte zijn van deze genereuze handeling.
Dit lijkt te werken: binnen twee weken hebben 25.000 Facebook gebruikers de Kraft app toegevoegd. Kraft heeft beloofd met dit programma door te gaan totdat 3,2 miljoen maaltijden zijn uitgedeeld. Deze campagne, bedacht door social marketing bedrijf SocialVibe, is vele malen succesvoller dan Kraft's eerdere stap op het widget pad. De Kraft Recipe Assistant, die dagelijkse kooktips biedt, heeft slechts 152 actieve gebruikers. Dergelijke aantallen zijn geen uitzondering voor branded widgets, waarbij adverteerders vaak onterecht vertrouwen op de virale werking van hun merk.
Een succesvolle branded widget met een lovenswaardig doel, deze Kraft app. Misschien een idee voor Unilever en de Voedselbank?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!