Overslaan en naar de inhoud gaan

‘XITE kan leren van het Spotify-model’

De Nederlandse muziektelevisiezender XITE wil internationaal. Nieuwe Chief Commercial Officer (CCO) Sietze Rademaker. ‘In Nederland en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

XITE dat het Sietze Rademaker (35) en Dirk van den Esschert (45) aan heeft gesteld als respectievelijk Chief Commercial Officer (CCO) en Chief Financial Officer (CFO). XITE werkt nauw samen met alle grote platenmaatschappijen en maakt daarnaast eigen programma’s zoals het dagelijkse live-programma Daily Noise. De zender is nu actief in Nederland en België. Met de versterking van het directieteam wil  ze internationaal expanderen. Rademaker: ’In Nederland en België zullen we onze positie en activiteiten de komende jaren verder uitbouwen. Tegelijkertijd verwachten we met ons product een sterke groei in het buitenland. ‘

Verdienmodel
XITE claimt een bereik van in totaal 5,8 miljoen huishoudens. De hoeveelheid Nederlanders die daadwerkelijk naar de zender kijken, is volgens Rademaker 3,5 miljoen (uniek), gemeten in december 2013. ‘Op het gebied van online en mobiel is XITE ook aan de weg aan het timmeren met onder andere een eigen app met daarin de tv-stream, exclusieve content en Twitter to screen functionaliteit. Hier zijn we begin dit jaar mee begonnen. De bereikscijfers zijn nog niet bekend.’

Het is niet makkelijk om een (niche) tv-zender te exploiteren in deze tijd. Zeker met een muziekformule, omdat je veel concurrentie hebt van online platforms zoals YouTube. Wat is het verdienmodel? Rademaker: ‘In Nederland en België is XITE momenteel het enige muziekvideoplatform dat op alle schermen actief is. Dat is uniek en daarmee hebben we een interessanter product dan onze concurrenten. ‘

Rademaker was eerder onder meer verantwoordelijk voor de Nederlandse Spotify-lancering. Kan XITE leren van het Spotify-model?  ‘Zeker. Spotify heeft aangetoond dat je met een simpel en heel goed product een groot aantal mensen in relatief korte tijd kunt bereiken. Op productvlak (mobile/online) liggen voor XITE enorme kansen.’

Internationale expansie
Wat betreft de internationale plannen kan de CCO kwijt dat later dit jaar in Duitsland en Frankrijk een start wordt gemaakt. ‘Ook zijn we momenteel kwartier aan het maken in de Verenigde Staten. Onze kijkers zijn jong en leven voornamelijk in grootstedelijke gebieden. Dat betekent dat ze snel bekend zijn met nieuwe stromingen binnen de popmuziek. Hierdoor kunnen wij deze stijlen snel oppakken en op onze playlist zetten. We merken dat progressieve dance en hiphop bijvoorbeeld erg wordt gewaardeerd door onze vaste kijkers.&;

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in