Argos Oil uit Rotterdam koos ervoor om een top wielerteam te sponsoren om zo de positieve kernwaarden van deze dynamische sport aan haar eigen merk te koppelen. Dit jaar doet team Argos-Shimano voor het eerst mee aan de tour. Omdat wij benieuwd zijn naar het verhaal achter deze sponsoring gingen wij in gesprek met Jan Dirks (Directeur Branded Sales & Marketing Europa) en Bernice Rijnberk (Marketing & Sponsoring Manager) bij Argos.
Wie is Argos eigenlijk?
Argos is een distributeur van aardolieproducten en heeft de ambitie om als leverancier van duurzame energie een leidende rol in Europa te spelen. Dat doen ze enerzijds door bestaande activiteiten uit te bouwen en anderzijds door nieuwe producten aan te bieden, zoals de levering van stroom en gas aan Europese huishoudens. Alle producten voor eindverbruikers komen onder het merk Argos op de markt.
De Tour de France zorgt voor een enorme exposure; ineens staat Argos bij de tour-liefhebbers op het vizier en is er ruimte om het verhaal achter Argos te vertellen. Want hoe is Argos eigenlijk ontstaan? Als een mooi jongensboek klinkt de geschiedenis van Argos. Nadat Peter Goedvolk in 1984 het oliebedrijf Goud, met slechts twee medewerkers, overnam ging het hard en breidde het bedrijf snel uit. Zowel autonoom als door overnames ontstond in ruim 25 jaar een bedrijf met maar liefst 550 medewerkers. In 2011 fuseerde Goedvolks bedrijf met North Sea Group waarmee het grootste onafhankelijke (niet beursgenoteerd of staats gelieerd) downsteam oliebedrijf van West Europa ontstond.
Team Argos-Shimano
Argos moet in heel Europa en daarbuiten als een topmerk gezien worden. Om deze ambitie te bekrachtigen heeft Argos het professionele wielerteam Team Argos-Shimano gelanceerd om op het hoogste niveau in Europa te presteren. Om een Europees wereldmerk te zijn met een positieve merkbeleving: vernieuwend en met teamgeest, inspiratie en integriteit. Kernwaarden die nauw aansluiten bij het wielerteam en bij die van Argos.
Wielersport in een voetballand?
Argos koos voor het sponsoren van een wielerteam, omdat het een mooie en neutrale sport is en het een populaire sport is in de landen waar Argos zich wil uitbreiden. Nederland is een echt voetballand maar wielrennen is een mooie tweede, in Nederland kijkt maar liefst 60% van de bevolking op enig moment live naar de Tour de France, in België ligt dit percentage zelfs op 89%. Een mooie kans voor Argos die zich door de uitbreiding in haar dienstenpakket niet alleen maar op de b-to-b markt maar ook rechtstreeks tot de consument wil richten. Dat Argos deze doelen nastreeft is te zien door een uitgebreide pr en print campagne, waarbij het accent vooral op free publicity gericht is.
Voorbereiding naar de Tour de France toe
De voorbereiding naar een groots evenement als de Tour de France vraagt om veel voorbereidingen. Op de eerste plaats heeft Argos het gehele sponsorship traject, van analyse, selectie tot het afsluiten van de contracten zelfstandig, zonder tussenkomst van externe adviseurs, ter hand genomen. Vanaf het moment dat de contracten getekend waren is er heel erg hard gewerkt om alles op tijd af te krijgen. De afdeling marketing communicatie bestaat uit zeven personen, waarvan een persoon verantwoordelijk is voor de uitrol van de sponsoring van het Team Argos-Shimano.
Interne trots
Bij die uitrol is er ook ruim aandacht geschonken aan de eigen medewerkers van Argos. Zo heeft het Tour team zich op het kantoor van Argos aan de medewerkers gepresenteerd. Daarnaast kunnen medewerkers met klanten naar een etappe, een meet & greet met de renners winnen of zelfs in uitzonderlijke gevallen mee in een volgauto. Maar de medewerker zelf kan zich ook sportief inzetten door met flinke korting een fiets te kopen om zelf te gaan koersen. Dat Argos de Tour ademt is ook te merken aan de liften die helemaal in Team Argos-Shimano stijl ingericht zijn. Deze stijl is ook extern doorgetrokken in de website en de eigen tankstations die in deze weken volledig in ‘de tour’ stijl zijn.
De Tour de France is een spektakel waar de krachten niet worden gespaard, waar doorzettingsvermogen en een ijzersterke mentaliteit noodzakelijk zijn om successen te behalen. Ook deze waarde delen de medewerkers van Argos. Na de tour zal men dan ook starten met een interne campagne waarbij er nog meer verbinding gelegd zal worden tussen de medewerkers en het Team Argos-Shimano middels workshops en coaching. Het Team Argos-Shimano en Argos zullen zo samen groeien in Europa en een team van winnaars vormen.
Hoe kijk jij aan tegen sportsponsoring? Is het een effectief instrument om als organisatie je doelstellingen te bereiken? En hoe bepaal je als organisatie welk sportevenement je gaat sponsoren?
USG Capacity interviewt in het kader van haar ambitie om te werken aan de toekomst van de marketeer diverse koplopers in het marketingveld.
De interviews worden verzorgd door diverse consultants van USG Capacity en gepubliceerd op Molblog door Michel Schilders (algemeen directeur). Dit interview is geschreven door Carolien Wetzels vaste interim professional Marloes Heetman.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!