Wordt 2012 een goed jaar voor de bureaus?

Als Jan Driessen twittert, is het altijd opletten geblazen. Vaak gaat het over Ajax – dus daar moet je even doorheen kijken - maar soms over zijn rol als opper-BVA’er. Dinsdagavond 22 november twitterde Jan, klaarblijkelijk vanuit een BVA-bijeenkomst: ‘Zeer overeenkomstige #BVA-verhalen over ‘snelheid en kostenreductie’ bij Unilever, Heinz, Friesland, Rabo, P&G, Deloitte, Ziggo en Aegon.’ Of AEGON, zoals Driessen altijd schrijft.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De grote vraag is dus, na deze waarschuwing: Wordt 2012 een goed, matig of nu al deprimerend jaar voor bureaus?

Het antwoord (dit is dus een voorspelling): een aantal bureaus gaat een extreem goed jaar tegemoet. Ondanks de flink teruglopende budgetten bij de grote merken, zullen zij spectaculair groeien. Een aantal bureaus overleeft ternauwernood. En een aantal bureaus zal versneld aan z’n verdiende en onvermijdelijke einde komen.

Om met de laatste categorie te beginnen. Dat zijn de bureaus die niet langer kunnen omgaan met de ‘meer voor minder-‘spiraal. Dezelfde commercial voor de helft van de prijs. Een campagne-idee voor de helft. Een magazine voor minder. Een internetsite voor twintig procent van de prijs die je er vijf jaar geleden voor kon vragen. Veel van die bureaus hebben wat oudere wortels en hebben moeite zichzelf te vernieuwen. Dat geldt inmiddels ook voor veel internetbureaus die al tien jaar of langer bestaan. Een flink aantal van deze bureaus heeft topjaren achter de rug, maar je kunt voorspellen dat ze vrij plotseling heel veel klanten zien afhaken. Omdat ze te laat inspelen op nieuwe wensen.

De bureaus die wel overleven, maar met moeite, zijn de bureaus die wel bijsturen. Maar eigenlijk niet genoeg. Het zijn de bureaus die zien dat de wereld verandert, maar die eigenlijk hopen en verwachten dat oude tijden herleven, als de economie maar aantrekt. Ze twijfelen, waar ze eigenlijk een harde ruk aan het stuur zouden moeten geven.

De categorie die goud geld gaat verdienen, zijn vooral nieuwe bureaus. Dat kunnen overigens ook nieuwe bureaus met oudere jongeren zijn. Meer dan ooit zal het winner takes all-principe in bureauland gelden. Wie het kunstje van nu snapt, wint de meeste pitches.

De voorspelling: houd de nieuwe namen in de bureauwereld in de gaten. Maak een schifting tussen nieuwe oude-wijn-in-nieuwe-zakken-bureaus en echt nieuwe, moderne bureaus. De laatste categorie, daar zitten de winnaars van dit decennium. Daar moeten de WPP’s en Omnicoms dus snel een kijkje nemen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie