Premium

Wie moet Adverteerder van het Jaar worden?

Wie is je ­favoriete adverteerder, vroegen we aan de tien bureaus op de ­longlist voor ­Bureau van het Jaar. Eén beperking: geen ­eigen klanten noemen.

Vorig jaar werd Ikea tot Adverteerder van het Jaar  gekroond (Foto Paul Ridderhof)

Adjan Kodde, directeur Mirabeau, voorzitter Dutch Digital Agencies
Wij waren bij Mirabeau nogal verrast door onze nominatie omdat wij niet zo heel veel doen in advertising, ook niet digitaal. Maar aan de andere kant begrijpen we het wel heel goed, want ons werk heeft grote impact op het bouwen van merken. Merken worden immers gebouwd door in te spelen op de klantervaring ofwel customer experience en daar doet Mirabeau heel veel in.

Daarom wil ik ook niet een favoriete adverteerder noemen, maar een favoriet bedrijf en dat is Blendle. Blendle is een mooi voorbeeld van hoe je merken bouwt in een digitale wereld. Een unieke propositie en een geweldige customer experience. Het is een van de bedrijven die de tijdgeest heel goed aanvoelen en dat vertalen in een heel goede executie.


Blendle-oprichter Alexander Klöpping bij de opening van de pop-up store in Utrecht (Foto ANP)

Dick Buschman, partner ­Achtung!mcgarrybowen, ­bestuurslid Esprix
Iedereen kent de advertenties, maar als adverteerder krijgt het bedrijf bij de SAN niet snel een podium: Suitsupply. Regelmatig controversieel, maar vakinhoudelijk kun je niet om deze adverteerder heen. Want in communicatie en werkwijze laat het bedrijf al meer dan vijftien jaar een consistent beeld zien met een eigen signatuur.

Oprichter Fokke de Jong combineert ondernemerschap met vakmanschap en oog voor detail. Hier lopen productie, marketing en reclame naadloos in elkaar over. Van de winkels tot de website, van de campagnes tot de introducties van nieuwe collecties: alles is doordrongen van een ijzersterke gedachte waar het merk Suitsupply voor staat. Suitsupply weet wie het wil bereiken en maakt duidelijke keuzes hoe dat voor elkaar te krijgen. Dat levert meningen op, maar ook een succesvolle internationale retailformule.


Darre van Dijk, Chief Creative Officer TBWA\Neboko
Wat is mijn favoriete adverteerder? Ik geloof niet in een favoriete adverteerder. Ik geloof in bepaalde mensen achter de adverteerder. Mensen die ook naar hun onderbuik durven te luisteren. Mensen die hun nek uitsteken en een ander geluid durven te maken – of het nou een social purpose geluid is of het geluid van pure entertainment.

Want als je je nek uitsteekt om iets bijzonders te doen, liggen je ballen ook snel op het blok. In een wereld waarin iedereen zo z’n mening kan delen heb je nog meer lef nodig. Een diepe buiging aan alle adverteerders die zich hierin herkennen. Ik mag geen eigen klanten noemen, maar wij hebben ze gelukkig ook. En als ik een ander moet noemen: ‘Niet omdat het moet, maar omdat het kan’ heeft toch lang in m’n hoofd rondgezongen.  



David Snellenberg, creative director/partner Dawn, medevoorzitter ADCN
Wij zeggen altijd: we zijn zo goed als onze klant. En wat zo’n opdrachtgever goed maakt, is altijd een mix van dingen. Ten eerste: de klik. We gaan samen een intense tijd tegemoet en zullen met elkaar veel tijd doorbrengen. Dan is het fijn als je het leuk hebt met elkaar.

Ten tweede is er de vraag en de ambitie. Het is voor ons als bureau prettig als we niet meteen antwoorden moeten geven, maar de vraag kunnen verfijnen met elkaar. Door betere vragen te stellen krijg je betere antwoorden.

Dan komt er iets bij wat heel erg belangrijk is; vertrouwen en intuïtie. Echt goed werk maken met elkaar vraagt om een lange adem en om vertrouwen, want er zullen momenten komen dat we elkaar niet begrijpen, en er misschien weleens naast zitten. Dan mag de relatie niet meteen op knappen staan. Daarbij komt natuurlijk het merk, en de fase waarin dat merk zit. Dawn heeft best een uitgesproken profiel in de markt, dus we krijgen vaak wel de juiste vraag op ons bord.

Piet Hein Smit, managing partner XXS
Waarom Hornbach mijn favoriete adverteerder is. Kaminai­­j­aijipijipijee is Oer Goed. Op alle assen scoort Hornbach een 10. Om te beginnen impact. Impact is strategischer dan ooit. En daar scoort Hornbach keer op keer een voltreffer. De vorm is tegen het absurde aan, maar altijd met reden.

De relevantie is namelijk gigantisch groot. Althans, bij iedere man met één of twee rechterhanden. En dus polariseert het extreem. Linkerhanden snappen er helemaal niets van. En geraniumprutsers dus ook niet.

En dat maakt het zo ijzersterk. Het is namelijk een ode aan de oermens in ons. De holbewoners, huttenbouwers en creators onder ons. Die snappen de oerdrift dat er altijd iets te doen is. De laatste film legt er nog een diepere laag in. Echte mannen zetten namelijk door. Altijd.

Tot slot de geloofwaardigheid. De belofte aan de rechterhandman wordt volledig waargemaakt. Dat weet je als je er geweest bent.En laat je vervolgens nooit meer los.

 

Bas Korsten, creative partner J. Walter Thompson Amsterdam, chairman European Council JWT
Mijn favoriete adverteerder die geen klant is, is Heineken. Ik heb grote bewondering voor de energie en drive die in het merk zit. Steeds weer nieuwe innovaties zoals Vers bier en 0.0 procent, steeds weer new bold initiatives zoals de sponsoring van de Formule 1 − een meesterzet - een bakker die brood bakt met Heineken-gist.

Elke keer vernieuwend, maar steeds weer vanuit datzelfde merkgevoel. Met ­omnipresence en een heel sterke social aanwezigheid. Waarbij je voelt dat het merk bovenop de actualiteit zit. En ik denk dat ik dat nog het best vind aan het gevoel rondom het merk. Je voelt het zelfvertrouwen, de hoge, constante kwaliteit van het werk, het kosmopolitische, het NU. Een merk om u tegen te zeggen.


Lode Schaeffer, creative director, founder Indie Amsterdam
Door het SAN boek bladeren en mijn favoriete adverteerder uitzoeken. Voelt toch een beetje als door een snoepwinkel lopen en kiezen waar je zin in hebt.
Behalve onze eigen klanten heb ik best zin in Heineken. Ik heb zin in hun internationale ambitie: In hun grote gebaar.

Ze doen nooit iets half of lullig. Ze sponsoren F1 en maken ze daar een grootse responsibility campagne van. Ik heb zin in hun hoge lat:  Over de hele wereld weten ze de beste creatieven aan zich te binden en ze op te zwepen tot sterk werk.

Daarmee zijn ze reclame voor de reclame. Ik heb zin in hun vernieuwingsdrag: De status quo wordt altijd door ze uitgedaagd. Kijk naar het Heineken biertegoed, de manier waarop ze in China themareclame en sales aan elkaar koppelen, maar ook hoe ze nieuwe manieren zoeken om met bureaus te werken.

Ik heb zin in hun liefde voor craftmanship: Verpakkingen, bars, commercials, soundtracks, ze staan allemaal bol van liefde. Liefde voor executie, uit liefde en trots voor het merk. Ik heb zin in die trots. Niets is zo leuk om voor een trotse, ambitieuze, veeleisende adverteerder te werken. 


Aad Kuijper, oprichter Alfred, oorspronkelijk copywriter
Mijn favoriete adverteerder mag ik helaas niet noemen. Die andere supermarkt dan? Die doen heel veel goed maar laten het massamediaal volkomen liggen. De nummer twee dan, mmm die mag ik ook niet noemen. Dat wordt nog lastig.

Dan wordt het Telfort. Een toonbeeld van consistentie, een merk met een missie en een gezicht.Welke andere merken hebben dit nog? Er schiet mij zo spontaan geen voorbeeld te binnen, en dat is de functie van goede marketing, dat het je spontaan te binnen schiet.

Top of mind awarenes heet dat geloof ik. En dat doet Telfort goed. Ik denk meteen aan die leuke man, ik weet wat ze te verkopen hebben en ze doen dit in alle media consistent. Maar dat is geloof ik een andere award. Telfort dus, een rijke campagne in een armoedige tijd.



Antoine Houtsma, creative director, oprichter Joe Public
Als je me vraagt naar mijn favoriete adverteerder die (nog) geen klant is bij Joe Public moet ik echt even diep nadenken. Ik neig dan toch naar een adverteerder die al langere tijd investeert in een en dezelfde campagne.

Doodzonde vind ik het als marketeers en bureaus te snel afscheid nemen van een succesvolle campagne en vaak in een uitgebreid artikel in de vakpers een heel rationeel betoog hebben waarom dat toch echt heel hard nodig was.

Dieptepunt was afgelopen jaar mannenbiermerk Bavaria dat vakkundig de nek om wordt gedraaid door een vrouwelijke marketeer en haar nieuwe blije-eikel-campagne. En wat is er gebeurd met LOI en Albert Heijn?

Nee, dan Telfort. Een adverteerder die al jaren niks nieuws te melden heeft, maar gewoon consequent met de sympathieke Telfortmiljonair op dezelfde pretknop blijft drukken. Ouderwets? Welnee, hij kan ook alleraardigst vloggen! 

Marc Oosterhout, ­medeoprichter en strategisch directeur N=5, ­Vea-voorzitter
In deze tijd waarin de wetten van transparantie heersen, is een positief maatschappelijke beeldvorming misschien wel het belangrijkste bezit van een organisatie. Het is de legitimiteit om er überhaupt te zijn.

En creatieve denkers uit de reclame helpen ondernemingen en organisaties steeds vaker om initiatieven te ontwikkelen die zichtbaar bijdragen aan de maatschappelijke relevantie van merk. Prachtig.

Ik ga met liefde aan de slag voor elk merk dat zijn maatschappelijke relevantie wil versterken. En dat zijn er gelukkig steeds meer. Ik zou dan Bol, Hema en natuurlijk PvdA noemen. Allemaal maatschappelijk relevante merken, maar je merkt er te weinig van.

Dus daar zou ik wel wat aan willen doen. Maar we kunnen zelf als creatieve industrie ook een actieve bijdrage leveren aan een betere samenleving. En dat is ook precies wat ik wil, nee, wat we gaan doen.

De Vea, de branchevereniging van toonaangevende communicatiebureaus waar ik voorzitter van mag zijn, bestaat dit jaar honderd jaar. Een mooi moment om als creatieve industrie de krachten te bundelen om op een bijzondere wijze onze maatschappelijke betekenis te tonen. U hoort van ons.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie