Vanaf het moment dat Facebook aankondigde WhatsApp over te nemen, kwam een stroom van protesten op gang. Gebruikers vonden deze overname kennelijk geen goed idee. Teveel kennis van de gebruiker in één hand werd als ongewenst gezien, was de veel gehoorde redenatie. Gebruikers voegden de daad bij het woord en keerden zich massaal van de app. Alternatieve berichtenapps, met of zonder extra privacy-opties, stonden binnen no-time bovenaan de app charts en binnen enkele dagen bloedden miljoenen gebruikers van WhatsApp naar de concurrentie.
Klantgegevens en profielen
Het klinkt zo mooi; wij marketingmensen verzamelen flink wat informatie over onze klanten om ze relevante, interessante, toegespitste en passende voorstellen te doen. Klanten vinden het prettig om dit soort voorstellen te krijgen, ze hoeven zelf niet op zoek naar produkten of diensten maar krijgen deze precies op het juiste moment voorgeschoteld. De snelle ontwikkelingen in analytics en big data technologie maken dit alleen nog maar beter en efficienter. Iedereen blij.
Schoenen
Maar is dit wel zo? Willen mensen tijden lang overal online achtervolgd worden door dat paar schoenen dat ze ooit eens hebben bekeken in een webwinkel? Natuurlijk niet. Toegespitste reclame is hooguit iets minder vervelend, maar als iets positiefs wordt het niet gezien. Het wordt gedoogd als ruil tegen het gebruik van een gratis service, maar meer dan ook niet. Hier tekent zich een tegenstelling in belangen af tussen marketeer en klant, want dit soort reclame werkt natuurlijk wel degelijk, dat is lang en breed bestudeerd. De afdeling marketing wil wel, maar de klant eigenlijk niet.
Grenzen
Blijkbaar is Facebook met de overname van WhatsApp voor veel gebruikers een grens gepasseerd en zetten ze massaal een machtig wapen in; de knop 'app verwijderen' op hun mobieltje. De alternatieven staan in de rij. Concurrent Telegram kon de afgelopen dagen miljoenen nieuwe gebruikers verwelkomen. Relatief gezien slechts een druppel op de gloeiende plaat want WhatsApp heeft meer dan 400 miljoen gebruikers, maar het zou ze aan het denken moeten zetten. De klant is en blijft koning en zonder klant geen WhatsApp.
Trend
Is WhatsApp de kanarie in de kolenmijn die feilloos een nieuwe trend signaleert? Is deze daadwerkelijke en actieve reactie van de klanten op de overname door Facebook het begin van een nieuwe trend, voortkomend uit de bekendgeworden privacyschendingen van het afgelopen jaar? Misschien is het publiek toch meer gehecht aan privacy dan verwacht. In de komende tijd zullen we weten of dit slechts een kortdurende hype is die snel overwaait. Dan kunnen we daarna misschien binnen niet al te lange tijd weer als vanouds doorgaan met het profileren van onze klanten en het verzamelen van hun gegevens.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!