‘Wat je ziet is wat je krijgt bij Ryan Air: een budget-luchtvaartmaatschappij’

Sprekers op het Communicatiecongres 2014 geven een voorzet. Deel 4, Paul Hughes, design-deskundige, Ten Meters of Thinking.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat zou onmiddellijk anders moeten in het communicatievak?

‘Communicatie is ondersteunend: wat we zeggen moet volgen uit wat we doen. Communicatieprofessionals worden vaak ingeschakeld voor afgebakende opdrachten, maar communicatie kan niet op zichzelf staan; het moet altijd in lijn zijn met wat de klant of de organisatie dóét. De daden zijn leidend; het is de rol van communicatie om daarop te reflecteren.’

Wat is het meest verfrissende, vernieuwende (communicatie)idee dat je ooit bent tegengekomen?

‘Het gaat bij communicatie niet zozeer om creativiteit, maar veel meer om de oprechtheid van de organisatie en hoe zij communiceert. De beste communicatie begint met gedrag.’

Welke organisatie doet het anders dan anderen en verdient onmiddellijk navolging?

‘Als Ier noem ik graag het voorbeeld van Ryan Air, de vliegmaatschappij die haar business-model en de hele luchtvaartindustrie opnieuw gedefinieerd heeft, door een heldere prijsvechter te zijn. Ryan Air’s communicatie volgt de activiteiten van het bedrijf, en wat je ziet is wat je krijgt: een budget-luchtvaartmaatschappij. Ik denk trouwens niet dat organisaties ‘nagevolgd’ moeten worden: elke organisatie moet haar eigen visie ontwikkelen; het gedrag en de communicatie moeten daarmee in overeenstemming zijn.’

Wie of wat heeft jou veranderd?

‘Dat was toen ik er een aantal jaar geleden voor koos om niet langer vóór klanten te werken, maar mét klanten. Als communicatieprofessionals zijn we nooit experts in de business van onze klanten; dat zijn zij zelf. Wíj zijn experts in communicatie.’

Wat wil je zelf nog eens veranderen?

‘Met mijn lezingen, Ten Meters of Thinking, probeer ik voortdurend de balans te vinden tussen enerzijds het delen en anderzijds het creëren van kennis samen met klanten. Ik denk dat organisaties die zich bezighouden met het proces van kenniscreatie de toekomst hebben.’

Welk vernieuwend inzicht ga je de bezoekers van het congres meegeven?

‘Een van de inzichten die ik op het congres wil delen, is dat onze vraagstukken gaan over de uitdagingen van het moment, maar dat de antwoorden te vinden zijn in tijdloos talent.’

Dit interview verschijnt voor een deel ook in Communicatie oktober 2014.

Voor het programma van het Communicatie Congres 2014 op 11 november a.s. en Hughes’ bijdrage klik =6922">hier.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie