Waarom Bitcoin niet zorgt voor waardecreatie en gegarandeerd rendement

Waardecreatie en gegarandeerd rendement zit niet zozeer in een verschijningsvorm, naam of uitwisselmethode, maar veel meer in het feit dat je goed je verbindingen maakt. Bijvoorbeeld door fysiek en online te netwerken en met de juiste mensen verbindingen aan te gaan, te staan voor wat je zegt en te doen wat je belooft.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Om daarmee vertrouwen op te bouwen en aan je klanten, medewerkers en zeker bestaande of nieuwe stakeholders de verwachting te wekken dat hetgeen je doet naar de toekomst toe, meerwaarde heeft

Voor een ondernemersbijeenkomst werd ik gevraagd om te vertellen over succesvol ondernemen en waardecreatie vanuit Sneek en Friesland, wat ik met Snakeware al ruim 18 jaar met veel plezier doe. Tijdens de betreffende avond wilde ik de ondernemers in de zaal niet vervelen met zaken die ze zelf ook wel weten om succesvol aan de weg te timmeren, want dat is simpelweg bloed, zweet, tranen en een beetje geluk. Laat niemand je iets anders wijsmaken. Ondernemen is prachtig, ik vind het het mooiste wat er is, echter het is geen sprookje en ja zaken gaan automatisch, echter waardecreatie en rendement zeker niet.

Om mijn visie op waardecreatie met de zaal te delen kwam ik met een voorbeeld dat ik hier ook graag met jullie wil delen.

Papieren waarde
Vandaag de dag weten wij, ik zou bijna zeggen nog, wat chartaal geld is, Zo begrijpen wij dat 100 euro een redelijk vaste waarde vertegenwoordigt en daarmee duidelijk meer waard is dan de intrinsieke waarde van het papier zelf. Neem als voorbeeld een stuk wit papier, pak een schaar, knip een rechthoek ter grootte van een bankbiljet uit. Schrijf, teken of verf hier zo goed als je kunt het getal 100 en een mooi valutateken op. Ik durf de weddenschap met je aan te gaan dat niemand het met je wil ruilen tegen het eerder genoemde biljet van 100 euro. Eigenlijk best raar als je bedenkt dat de intrinsieke waarde nagenoeg gelijk is. 

Waar zit het verschil dan in? Ja simpel, hoor ik u denken. 100 euro is gegarandeerd door de bank, staat, monetaire fondsen, noem maar op. Met andere woorden de waarde van het bankbiljet berust op vertrouwen, verbinden en verwachting. Je vertrouwt er immers blind op dat je met je biljet kunt betalen. Je maakt met je biljet een verbinding tussen vraag en aanbod en je hebt de verwachting dat de waarde min of meer een constante is. Dit zorgt voor een zekere rust en werkt als een weegschaal om producten en diensten goed op elkaar af te stemmen, voor wat de waarde betreft. Echter, klopt dit model vandaag de dag nog wel? Wie zegt dat een biljet van 100 euro niet 10, 1000 of misschien slechts 1 euro waard is?

De gouden standaard
Om dit model op scherp te zetten hoeven we slechts een klein stapje terug te doen in de tijd. We gaan naar 26 september 1936, want dat is het moment dat Nederland de gouden standaard los laat. Met andere woorden: tot die tijd stond tegenover elke munt of biljet dat als betaalmiddel in Nederland in omloop werd gebracht ook daadwerkelijk de werkelijke waarde in goud. Na die datum, dus al ruim 77 jaar, doen wij enkel nog zaken op basis van de eerder door mij genoemde drie v’s te weten: vertrouwen, verbinden en verwachting.

Maar als je nu eens een muntje van zeg 10 cent neemt. Als je er naar kijkt dan begrijp je direct dat de intrinsieke waarde hoger ligt dan het stukje papier dat de 100 euro vertegenwoordigt. Immers een muntje is van een metaal en in het slechtste geval, we geven het vertrouwen massaal op in de valuta van de munt die je in je handen hebt, kun je je munten nog omsmelten en als grondstof toepassen voor een ander voorwerp. Ja, doe dat maar eens met papier.

Bitcoin of bidcoin?
Het kan echter nog bizarder. Neem nog een keer dat muntje, lekker vertrouwd, nostalgisch zelfs ja en een beetje van vroeger. Plaats het in de huidige digitale tijd. Oftewel, vertaal het naar een bit, de kleinste eenheid van informatie, namelijk een symbool of signaal dat twee waarden kan aannemen: aan of uit, ja of nee, hoog of laag, geladen of niet-geladen. Zie daar je hebt een digitale munt, oftewel de Bitcoin. 

Het idee achter de Bitcoin is grandioos in al zijn eenvoud, namelijk waar dan ook ter wereld direct op basis van vertrouwen, verbinden en verwachting betalingen mogelijk maken. We zijn immers massaal met elkaar verbonden via internet en alle digitale devices waaronder de smartphone, computer en straks nieuwe vormen zoals Google Glas en smartwatches. 

Bovendien zijn Bitcoins ontzettend makkelijk te genereren. Zo bezat een floppy uit de jaren tachtig van de vorige eeuw al ruim 3,9 miljoen bits en heeft de smartphone, die je vast en zeker in je bezit hebt, alleen al bits. Dat is namelijk de minimale 16GB aan opslagruimte die je telefoon, ja precies, dat kleine apparaatje in je hand, bezit. Het verhaal over de intrinsieke waarde van een bit hoef ik hierbij denk ik niet uit te leggen. Die is namelijk zeker 0.

Ondanks dit feit zijn de verwachtingen rond de Bitcoin erg hoog gespannen. Dit kan u niet zijn ontgaan. De koers van een Bitcoin is sinds de introductie vanr een paar centen enkele jaren geleden, via 10 dollar begin dit jaar, momenteel meerdere keren gepiekt tot boven de 1000 dollar per Bitcoin. Prachtig hoor ik u denken. En nogmaals, het idee om via digitale verbindingen op basis van verwachtingen vraag en aanbod met elkaar af te stemmen en zaken op waarde te schatten vind ik prima, echter wat ik hier mis is vertrouwen en daar zit het bizarre van de Bitcoin op dit moment. 

Het is moeilijk om er achter te komen wie er nu werkelijk achter de Bitcoin zit, de verbindingen zijn letterlijk flinterdun. Zo staat er niet een partij werkelijk achter de Bitcoin en toch schiet de waarde als een raket omhoog. 

Discutabel 
Is de Bitcoin dan te mooi om waar te zijn? Moet u nu massaal op de trein springen die Bitcoin heet? Ik betwijfel het. Ik denk dat er zeker waarde in het idee zit, echter de waardecreatie is zeer discutabel en, of ik gelijk krijg zal de tijd uitwijzen, het ziet er gezien de koers van vandaag naar uit dat het echt te mooi is om waar te zijn. Wat nu te doen hoor ik je denken?

Waardecreatie en gegarandeerd rendement zit niet zozeer in een verschijningsvorm, naam of uitwisselmethode, maar veel meer in het feit dat je goed je verbindingen maakt. Bijvoorbeeld door fysiek en online te netwerken en met de juiste mensen verbindingen aan te gaan, Te staan voor wat je zegt en te doen wat je belooft, om daarmee vertrouwen op te bouwen en aan je klanten, medewerkers en zeker bestaande of nieuwe stakeholders de verwachting te wekken dat hetgeen jij doet naar de toekomst toe meerwaarde heeft en rendement oplevert. In welke vorm je dan deze waarde verzilvert laat ik natuurlijk geheel aan jou over. Klinkende munt, prachtig papier of toch digitaal. Wie zal het zeggen?

Succes met het vinden van je weg naar de ultieme waardecreatie en het bieden van gegarandeerd rendement.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie