Freddie Mercury. Don Henley. John Lennon. Jimmy Page. Ze zeiden allemaal ‘ja’ op de vraag ‘Mag ik dan bij jou’ van Claudia de Breij. De zangeres uit Utrecht schoof aan op nummer 4 in de Top2000 van 2015. Zij is de enige vrouw in de Top 10. Het duurt dan tot nummer 18 tot de volgende vrouw (Adele natuurlijk) en dan weer tot 40 (Fleetwood Mac, eigenlijk twee vrouwen maar ook drie mannen). Op 71 pas komt de volgende vrouw, Liesbeth List (met Ramses), en de vijfde vrouw in de Top100 is Amy Winehouse (natuurlijk) op 98 en de zesde en laatste Bette Midler (100). Da’s niet veel. In de Adformatie100 van 2016, die vandaag na weken van noeste arbeid is afgerond (wat deed u in de kerstvakantie?) staan 25 vrouwen.
Daarmee is het aantal vrouwen in de Top 100 van Onmisbare mensen in het vak wederom flink toegenomen. De editie van vorig jaar telde slechts 20 vrouwen - en de lijst van 2013 slechts zeven.
Doet het marketingcommunicatievak het toch aanzienlijk beter dan de popwereld. Gendergewijs haalt Adformatie het dan misschien niet bij de Kinderopvang- of Verloskundigen-Top-100 maar we levelen wel met de Volkskrant Top 200 van invloedrijkste Nederlanders 2015, die kan bogen op precies evenveel vrouwen in de Top100. En in de grotemensenwereld (grapje) groeit het vrouwelijk aandeel ook, want in 2014 waren het er 22.
We geven nu nog geen namen en rugnummers van de HotHonderd van Adformatie (ach ja, de Word-corrector suggereert Adoratie100, dus dit kan ook wel). Die volgen a.s. donderdag 7 januari, tijdens het nieuwjaarsevenement Koffiedik Kijken, waar de definitieve lijst van 100 bekend wordt. Wel vast verklappen we dat Barbera ‘Creatief Boegbeeld’ Wolfensberger van nu TMG en vorig jaar nog FHV BBDO haar nummer-2-positie niet heeft kunnen handhaven. Sterker, ze keldert in de lijst. Haar val weerspiegelt de grafiek van een bungeejump, maar/dus misschien staat zij in de lijst van 2017 of 2018 weer hoog in de Top 10. Haar nieuwe TMG-functie brengt haar tenslotte in de draaikolk van de zich heruitvindende mediawereld.
Megatrends
Zo zijn er nog vijf Megatrends in het Adformatie-vak, en die komen uitvoerig aan de orde in de uitgebreide toelichting bij de lijst (verschijnt ook in #1 van Adformatie half januari). De voornaamste vijf trends in het vak anno 2016 - digitaal, leukwerkt, pro-social, design, fragmentarisering – krijgen een fraaie echo in de volgorde en opkomst van vakmensen in de lijst. Inclusief nieuwkomers, van wie er enkelen heel hoog binnenkomen.
Er is een nieuwe nummer 1 ook. Donderdag wordt dus ook bekend wie Mark Woerde van Lemz opvolgt als de nieuwe aanvoerder. En ja hoor, die is echt onmisbaar in het vak.
En donderdag onthullen we eveneens de wie de 44 nieuwkomers zijn. Jep, stabiel is anders. Zo’n vak-Top 100, die zal toch niet veel veranderen binnen een jaar, opperde laatst iemand die bij Shell werkt. Hm, wél dus. Misschien geldt dat in de olie- en gaswereld maar niet in de ideeën-up- en downstreamindustrie. De Adformatie100 van 2016 is bijna voor de helft ververst. Tja, en het regent dus ook uitvallers. Ook 44.
De Adformatie 100 wordt donderdag bekendgemaakt tijdens Koffiedik Kijken in het KIT Tropeninstituut, Mauritskade 63 in Amsterdam. De inloop is om 15.30 uur, het programma start om 16.00 uur en wordt afgesloten met de Nieuwjaarsborrel.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!