Maar op de vrijdagmiddagborrel merkte Samuel Verburg op dat ze allemaal best lastig te bedienen zijn. Het is toch veel makkelijker als je draaiknoppen hebt die je op je tablet kunt plakken, zodat je daarmee kunt mixen?
Het was tijdens Samuels stage bij Tweetonig dat hij het opperde. Eigenaar John Tillema zag er wel wat in. In zijn bedrijf werken conceptingenieurs die ideeën en prototypes uitwerken en industrialiseren. Normaliter voor klanten, maar voor de draaiknoppen startten ze een los bedrijfje op: Tuna DJ Gear.
Zevenduizend e-mailadressen
John: “We schreven een nieuwsbericht en stuurden dat naar een paar blogs. Daarin verwezen we naar een pagina op onze website waar mensen hun e-mailadres konden achterlaten als ze interesse hadden in de knoppen. Het nieuwsbericht werd opgepikt door wetenschaps- en techblad Wired UK. Op maandag hadden we zevenduizend aanmeldingen. Toen moesten we er wel voor gaan.”
Kickstarter
“We zijn direct aan de slag gegaan met een prototype. Het was duidelijk dat we het product moesten spuitgieten, een dure productietechniek die je het best op grote schaal kunt toepassen. Een snelle manier om aan veel klanten – en kapitaal vooraf – te komen, is door je product aan te bieden op Kickstarter. We hadden berekend dat we 12.500 euro nodig hadden om de knoppen te laten maken. Op de eerste dag van de Kickstarter-campagne hadden we ons doel al behaald, en aan het eind van de maand hadden we 30.000 euro opgehaald voor vijfduizend knoppen. Weer een verrassing.”
Noord-Korea
“Toen zijn we ons prototype gaan industrialiseren. De meeste tijd vroeg de ontwikkeling van het perfecte rubber: voor een touchscreen moet het aanvoelen als een vinger, en tegelijkertijd moet het stevig genoeg zijn om mixbewegingen te maken. Vanuit Rotterdam gaan de knoppen de hele wereld over, vijftienduizend stuks inmiddels. We hebben zo’n beetje elk land wel gehad – zelfs Noord-Korea. Ik wist niet eens dat ze daar internet hebben.”
Dj-apps
“De knoppen werken in dj-apps. We hebben er bewust voor gekozen om niet onze eigen app erbij te ontwikkelen, maar een product te maken dat simpel toe te voegen was op bestaande apps. De app-ontwikkelaars begrepen al snel dat wij een extra toevoeging waren. En een extra wapen in de strijd tegen de traditionele audiohardwaregiganten die dj-apps als onprofessioneel afschilderen.”
Professionele dj’s
“De knoppen worden niet alleen door amateurs gebruikt. De Britse dj James Zabiela is vaak te spotten met zijn knoppen. Maar er zijn evenzoveel dj’s die het niks vinden. De knoppen wekken in elk geval veel discussie op. Dat is heel leuk om te zien.”
Slider
“Binnenkort komen we met ons volgende product op de markt, de slider waarmee je van de ene naar de andere plaat kunt switchen. Misschien lanceren we weer via Kickstarter, maar er zijn ook partijen in de VS en China die ze graag exclusief in hun webshop willen aanbieden. In 2011 hebben een paar Duitsers dezelfde techniek bedacht als wij en er een patent op genomen, dus nu moeten we met hen samenwerken[TW1] . Dat hoort erbij.”
*) De inschrijving voor de Accenture Innovation Awards is geopend. Schrijf je in of tip een kanshebber op www.innovation-awards.nl. Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Bart van Wijchen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!