De genomineerden voor de Innovation Awards 2010 zijn gisteravond tijdens een evenement op PICNIC in de Westergasfabriek bekend gemaakt.
Uit een groot aantal inschrijvingen selecteerde de hoofdjury vijf innovatieve concepten uit de media, communicatie en high-tech industrie, die zijn genomineerd voor de jaarlijkse juryprijs “de Blauwe Tulp”.
De Accenture Innovation Awards worden op 2 november aanstaande uitgereikt in Pakhuis De Zwijger te Amsterdam.
De vijf genomineerden (in video) voor de Blauwe Tulp zijn:
Appie is een applicatie die klanten die de website van Albert Heijn bezoeken met hun smartphone helpt met het onthouden, kiezen en verkrijgen van de boodschappen. Appie bevat meer dan negenduizend recepten. Gebruikers kunnen aanbiedingen eenvoudig bekijken en toevoegen aan de lijst.
Shapeways is een online marktplaats waar consumenten betaalbare, op maat gemaakte producten kunnen maken. Er is een gevarieerd aanbod: manchetknoppen, sieraden, puzzels en decoraties. De nieuwe 3D print techniek van Shapeways maakt het voor consumenten mogelijk om samen te ontwerpen, printen, kopen en te verkopen via de Shapeways shops.
TenPages.com is het eerste crowdfundingconcept in de boekenbranche. Beginnende schrijvers plaatsen tien pagina’s van hun manuscript op de website. Geïnteresseerde lezers kunnen voor vijf euro een aandeel kopen. Wordt de grens van tweeduizend aandelen bereikt, dan publiceert een bekende uitgeverij het boek – met vermelding van de aandeelhouders.
Tiktegel is een interactief leermiddel dat het best te omschrijven is als een spelcomputer in de vorm van een bord van A3-formaat. Kinderen kunnen met dit digitale speelbord – dat geen toetsenbord, muis en scherm heeft – zelfstandig werken in hun eigen tempo. De TikTegel wordt geleverd met diverse ‘leersets’: speelstukken en software.
De vijfde genomineerde is Catawiki. Een wereldwijd handelsplatform voor verzamelobjecten waarbij er gehandeld wordt op basis van een centrale catalogus. Deze catalogus wordt door de gebruikers zelf bijgehouden. Er is ook een versie voor de smartphone: m.catawiki.nl. Daarmee heeft de gebruiker altijd zijn verzameling bij zich.
Achtergrond
Innovatieve concepten konden zich inschrijven in zeven categorieën (digital home, connected device, gaming, green, lifestyle, mobile en web). Uit elke categorie maakte een deeljury een vijftal genomineerden bekend, die kans maken om categoriewinnaar te worden. Uit dat aanbod koos de hoofdjury weer de vijf besten voor de hoofdprijs, de Baluwe Tulp, dat zijn bovenstaande vijf concepten.
Maar alle 35 genomineerden maken bovendien kans op de Innovation Awards Publieksprijs. Hiervoor kan iedereen nu zijn of haar stem uitbrengen via deze site.
De winnaar wordt gekozen door de hoofdjury, die bestaat uit:
• Theo Huibers - Managing Partner bij Thaesis en Professor Information Retrieval aan de Universiteit Twente, Lector Crossmedia & Strategie, Saxion
• Jan Wildeboer - Directeur Strategie en Business Development bij KPN
• Bernard Aleva - SVP Innovation and Product Development van Elsevier Science & Technology Journals
• Sidney Mock - Chief Commercial Officer van Spil Games
• John Bell - Hoofd Strategie en Partners bij Philips Research
• Joost Steins Bisschop - Partner bij Jungle Minds en columnist bij Het Financiële Dagblad
• Theo van Vugt - Hoofdredacteur van Tijdschrift voor Marketing en Molblog
• Menno van Leeuwen - Sector banker Technology, Media, Telecom bij ABN AMRO Bank
• Ruud Hendriks - Mediaondernemer
• Mark Euwe - Senior Executive bij Accenture
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!