Dag 4:
We zijn vroeg op en hebben veel te doen. Vandaag bezoeken we aantal vrij specifieke keynotes over nogal uiteenlopende onderwerpen. We beginnen in het Hyatt met What The GIF?! Een vriendin is professor in de media en heeft ons verteld dat we er waarschijnlijk er goed aan doen om ons voor te bereiden op een media attention span van een halve goudvis; belangrijk dus om een en ander te leren over GIF’s.
'GIF’s are the Verbs of the web’
En journalisten gebruiken een hoop verbs: vijf miljoen per dag op Facebook, 23 miljoen per dag op Tumblr (dat we het over Tumblr zouden hebben had je niet verwacht) en 100(!) miljoen op Twitter. Twitter zou dus alleen moeten blijven bestaan vanwege haar GIF’s. We zitten met een praktisch ingesteld panel en er wordt met weetjes gestrooid: De eerste GIF is geboren in 1996 en de Olympische Spelen hebben de GIF gebanned. Je kan geen afbeeldingen van de Olympics in je GIF’s gebruiken, SAD! Naast deze weetjes krijgen we 25 tips om GIF’s goed te gebruiken: niet langer dan 10”, visualize data, replay memorable moments en edit je GIF’s on-the-fly met apps zoals bijvoorbeeld: GiphyCam, Giflab of GIFX. De verschillende GIF’s worden gebruikt als ‘stand alone’ items maar vaak ook als teaser voor ‘long form content’.
Heel anders gaat het downtown bij Live Streaming and the Future of Food: niks korte attention span! Live koks kunnen rekenen op urenlange aandacht. De meest succesvolle live streams van het food platform TasteMade duurden langer dan een uur! Ook YouTube en Facebook Live Foodvlogger Jerry James Stone stelt dat lange live uitzendingen prima werken. Dit zijn mensen die het weten: TasteMade maakt 100 live video’s per week: in Indonesie is alle TasteMade content Live video, in Brazilië ongeveer 50 procent en in de VS slechts 10 procent.
Bleeding like hell
Naast Facebook Live is Periscope een belangrijk platform voor Live Food. Live = Live: het mag op grond vallen, eigenlijk een beetje zoals kookshows voordat de grote talentenjachten begonnen. Jerry James Stone zegt dat hij van YouTube houdt, maar dat je op YouTube alleen je ge-edite video’s plaatst. Live is nog directer en kent een hogere engagement dan ‘recorded’. Bij TasteMade hebben ze dezelfde ervaring: Live video genereert tot 3x meer engagement dan opgenomen. Naast Facebook Live en Periscope worden ook SnapChat en Twitch als snelgroeiende platforms voor food genoemd. Jerry James Stone geeft aan dat hij graag zijn livestream in 1 push naar meerdere platforms zou brengen en verwacht dat iets dergelijks binnenkort beschikbaar komt.
Omdat er van alles mis kan gaan en geen ‘mooi-filmerij’ mogelijk is, kom je als maker en kijker terug bij de basis: hoe goed je kunt koken! Je moet wel tegen de stress kunnen. Tijdens de eerste livestream van TasteMade sneed de supernerveuze chef een stuk van haar duim af. Uit angst te falen voor haar publiek bleef ze stug doorsnijden terwijl de kijkers in de comments boos werden op TasteMade: ‘She’s bleeding like hell, stop and help her!’.
Game Changer: Spectacles Come to Sports
Lekker, zo vlak voor lunch! De zon is inmiddels eindelijk gaan schijnen in Austin en na lunch staat de keynote: 'Game Changer: Spectacles Come to Sports' op het programma. Het toeval wil dat Kasimir al een paar dagen nerveus op zoek is naar een vending machine voor Spectacles. Zuur voor hem is dat die er gisteren ook stond maar wij toen ergens anders waren. We hopen en verwachten eerlijk gezegd niet minder dan dat er tijdens deze sessie Spectacles worden uitgedeeld. Zo extreem druk als de Snapchat sessie over influencers was, zo rustig is deze sessie. Gek want de titel zou wel eens waarheid kunnen worden.
Van de drie sprekers heeft één het niet gered. De andere twee zitten met hun Spectacles op achter een tafel in grote zaal van The Four Seasons. Eerste vraag is wie er allemaal een paar Spectacles bezit. Ongeveer de helft van de bezoekers steekt zijn hand op. Niet alleen jaloersmakend maar ook indrukwekkend. Marc Jensen van het bureau Space150 stelt dat we waarschijnlijk te maken hebben met ‘de hoogste dichtheid van Spectacle bezitter in de wereld’. Welja ‘rub it in’. Marc woont en werkt in Venice. Op ongeveer 50 meter van de plek waar de eerste Spectacle vending machine stond.
In zijn prettig korte keynote laat hij zien welke stappen hij heeft genomen om tot Space150’s eerste Spectacle sports video te komen. Het resultaat vinden we oprecht best tof! De point of view video van een paar voetballers die een balletje hooghouden komt lekker binnen als je de bal zo op je af ziet komen. Geeft wel een idee van de enorme potentie van Spectacles om engaging video te maken. Tegelijkertijd is het natuurlijk nog wel erg early days voor Spectacles.
Hij toont hoe je 30” op kan nemen (standaard of HD) maar dat die 30” bestaan uit 3 x 10” stories. Er volgen nog wat tips en do’s en dont’s voor Spectacles. De keynote is een beetje generiek maar je kunt het de sprekers niet echt kwalijk nemen. Ze tonen hoe ze nieuwe platformen omarmen, praten over het belang van experimenteren en geven een inkijkje in al het ‘gedoe’ om de sportrechten. Die liggen namelijk meestal bij grotere broadcasters en dat zijn partners maar ook partijen die de rechten zeer, zeer serieus nemen. Hoe ga je daarmee om als je met je Spectacles op tussen de fans in gaat staan en daarmee misschien wel of niet iets doet wat niet mag?
Live video
We hadden best wat meer Spectacles content en best practices willen zien want het als we er al aan twijfelde, is het tijdens deze SXSW wel duidelijk geworden dat Live een enorme rol gaat spelen in video en dat Spectacles daarin een unieke positie in kunnen nemen...
Morgen: Geen programma in Austin voor ons. Wij gaan terugrijden naar Houston en blikken we terug op onze dagen op SXSW.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!