Stem nu: Nieuwe Reclame Gasten #2

Van welke creatief wil je volgende week meer zien: Fighter X of Fighter Y?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In &;Nieuwe Reclame Gasten&; krijgen creatieve talenten de kans om anoniem hun beste werk te delen met de lezers van Adformatie Online. Op basis van een korte vragenlijst en een showcase, bepalen de lezers welke &;Fighter&; van Brandfighters zijn of haar identiteit volgende week in een blog bekend mag maken.  

Voor wie kies jij: Fighter X of Fighter Y?

  • Fighter X

Waar haal je je inspiratie vandaan?
&;Eigenlijk wel uit alle dingen om me heen, zoals bijvoorbeeld een Pinterest board, reclame op tv, Facebookpagina’s als die van ‘De Beste Social Media en Boomerang, een magazine met foto’s en tekeningen of t-shirts waar mensen mee lopen. En een programma als The Daily Show leert me de Engelse woordgrapjes, niet heel onbelangrijk want steeds meer reclame in Nederland is in het Engels. Daarnaast ben ik fan van ‘nerd’ humor.&;

Ben je al lang bezig als creatief?
&;Creatief in de breedste zin van het woord ben ik al vanaf het moment dat ik een stift kon vasthouden. Bergen knutselpapier en klei gingen er doorheen thuis. Tijdens mijn "niet-creatieve" opleiding heb ik me uitgeleefd op powerpointpresentaties en omslagen van verslagen om na het halen van m’n master erachter te komen dat ik me het gelukkigst voel als ik met opgestroopte mouwen iets mag creëren. Een platform als Brandfighters is voor mij daarom een uitkomst om dat te realiseren zonder de benodigde opleidingen en ervaring waar vaak toch naar gevraagd wordt.&;

Wat geeft jou de meeste voldoening?
&;Iets maken waarvan ik zelf denk en zie dat het goed gelukt is, en dat ik daar na een paar weken nog steeds zo over denk. Het is wat mij betreft bijna nooit af, ik kan tot op de millimeter dingen blijven veranderen, omdat ik niet tevreden ben.&;

Wat is naar jou idee je beste design en waarom?
&;Ik ben erg blij met het ontwerp dat ik maakte voor de voorkant van de Marketing Tribune (dat het uiteindelijk niet gehaald heeft), omdat het precies zo is geworden als ik het in m’n hoofd had. Daarnaast heb ik veel positieve reacties gekregen op het beeld. De split-second dat je denkt "huh, is dat - nee, toch niet" is wat ik er het mooiste aan vind. Verwarring in en over de hersenen, wat dan weer aansluit bij het thema waar deze omslag voor gemaakt is: neuromarketing. Het is overigens een foto waar ik zo min mogelijk aan gephotoshopt heb, en de dagen erna hebben we veel bloemkool gegeten!&;

Heb je een vaste werkwijze?
&;Eerst schrijf ik de opdracht uit en zoek naar linkjes. Afbeeldingen, teksten en alles wat ik er omheen kan verzinnen. Daarna ga ik kijken of ik dat ook kan omzetten naar een goed design. Soms is die klik er heel snel, maar vaak duurt het even voordat ik iets bedacht heb waarmee ik aan de slag ga. Als het idee er is, werk ik daarna net zolang aan het ontwerp totdat het in mijn ogen goed genoeg is en anders verdwijnt het als een virtueel propje papier in de prullenbak.&;

Showcase Fighter X

Afbeelding 1: &;Hersenprikkels&; voor Marketing Tribune.

Afbeelding 2: Als een opdracht het toelaat, probeer ik af en toe eens achter mijn computerscherm weg te gaan en letterlijk met mijn handen te werken. Als illustratie bij een Deloitte-artikel voor NRCQ over het tegengaan van Phishing mail, heb ik Phishing mail gemaakt (in Photoshop) om deze vervolgens te vouwen tot visjes. Daarna heb ik de collage gefotografeerd en bewerkt tot wat er te zien is in het design, inclusief een vangnet en luchtbelletjes in de vorm van apenstaartjes.

Afbeelding 3: Oh, Crêpe! Het duurde even voordat ik bij deze woordspeling het juiste beeld had gevonden, maar ik ben nog steeds erg blij met het resultaat.

Afbeelding 4: Mijn allereerste verkochte werk via Brandfighters kan niet ontbreken. Gebaseerd natuurlijk op de bekende ‘Uncle Sam’, maar dit keer op een positieve manier gebruikt voor Nationale Complimentendag.

--

  • Fighter Y

Waar haal je je inspiratie vandaan?
&;Uit alles. Het kan je overal overkomen. Dat vind ik ook echt het mooiste aan het vak. Daarnaast vind ik dat als je in het "reclamevak" werkzaam bent je ook een meer dan gezonde nieuwsgierigheid moet hebben ten aanzien van mens en maatschappij. Dat klinkt nogal diep maar communicatie is en blijft mensenwerk. Alhoewel…&;

Ben je al lang bezig als creatief?
&;Ja! En dan reken ik handvaardigheid op de lagere school niet eens mee! ;)&;

Wat geeft jou de meeste voldoening als creatief?
&;Concepten, taglines of beelden waar je direct kippenvel van krijgt. Want kippenvel liegt niet. Je voelt het wanneer een concept of iets dergelijks toe is te passen op eindeloos veel communicatiemogelijkheden.&;

Wat is naar jou idee je mooiste/meest pakkende/ meest coole/ emotionele design? En waarom?
&;Oeh. Lastige vraag dit. Niet alles wat je maakt is natuurlijk een schot in de roos. Mijn meest pakkende is denk ik de post voor Mitsubishi met de Mitsubishi Eclipse (als inhaker op de gedeeltelijke eclips in Nederland van j.l.). Ontstaan door snel schakelen en ad rem te concepten net op tijd voor de echte gedeeltelijke zonsverduistering. Heerlijk! Ik denk dat ik dan echt op mijn best ben…  met deadlines die er toe doen! Het meest emotionele is een concept dat ik heb gedaan voor een Save Water Project. Het beeld/concept ontstond in een fractie. Het koste me echt moeite om, met alle adrenaline van de vondst, deze in executie te volmaken! Nog steeds heel trots op de symboliek en eenvoud.&;

Heb je een vaste werkwijze voor je designs?
&;Niet echt. Ik probeer te vertrouwen op mijn intuitie. Posts maken voor social doeleinden zijn natuurlijk zaken die retesnel moeten communiceren. Ik vind dat het idee er dan ook snel moet zijn. Dat houdt het puur. En wat voor mij werkt is toch echt dat eerste idee. Dat zijn voor mij toch wel de beste. Maar dat hangt dan ook echt af van de briefing. Als de vraag helder is dan komt een goed idee ook snel. Niks mis met doordachte concepten natuurlijk maar vaak word getracht om teveel problemen op te lossen. En tja. Tegenwoordig consumeren we concepten nu eenmaal supersnel.&;

Showcase Fighter Y

Afbeelding 1: ING - Campagne visual ‘Taking the Dutch innovation abroad’. Ineens was daar het idee om de wereldkaart op te bouwen met allemaal Nederlandjes. Later doorvertaald naar een intro animatie voor het IBC. 

Afbeelding 2: Mitsubishi – Inhaker gedeeltelijke eclips in Nederland. De Mitsubishi Eclipse is overigens zeldzaam in Nederland. We kozen toch om in te haken met de volledigheid i.p.v. de zeldzaamheid. 

Afbeelding 3: HardRock Cafe – (pitch) Een verlengde baby buggy in de uiteindelijke visualisatie won het van de (eerdere) tekst: Born to be child. 

Afbeelding 4: Amstel Radler – Erg leerzaam om je eens te verdiepen in het fenomeen alcohol vrij bier. De meest wilde ideeën zijn dan ineens mogelijk! Deze post sloot aan bij het thema ‘kantoor’.

Ben jij ook goed met designen en heb je mooi werk dat je graag wilt laten zien? Neem dan contact op met Brandfighters en meld je aan als Fighter! Stuur een mail naar .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie