Spreekuur interactieve marketing: kwalen en medicatie. Of: waar ligt de marketeer wakker van?

Wat zijn de top of mind issues waar marketeers op interactief gebied mee te maken hebben?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Issues die nu een probleem vormen en waarvoor zo snel mogelijk een oplossing moet komen.

Tijdschrift voor Marketing verzamelde de top2 interactieve issues van vijf topmarketeers en legde ze voor aan interactieve marketing 'dokters' Jeroen de Bakker en Stephan Fellinger.

Hier een korte bloemlezing, voor het gehele verhaal moet je Tijdschrift voor Marketing er bij pakken.

Frits Bruijn, marketingdirecteur McDonald's: Hoe effectief is interactieve marketing nu eigenlijk echt?

'Van interactieve, online initiatieven zoals het organiseren van chatsessies tussen klant en directie, of klanten laten meebepalen hoe je product eruit moet komen te zien, is nog wel te meten wat het doet voor de bekendheid van je merk.

Maar wat het verder doet voor de beleving van je merk en of het je klanten activeert, dat blijft de vraag. Al die interactiemogelijkheden met je doelgroep die de nieuwe media bieden, zijn leuk en daarom doen we ze. We geloven er namelijk in.

Alleen is het grotendeels een "geloof" en gebaseerd op gutt feeling, maar het is nog niet goed hard te maken wat nu echt de effectiviteit ervan is.'

Stephan Fellinger: 'Veel marketeers willen wel meten, maar het gaat er niet om dat je meet, maar dat je de juiste zaken meet. Te vaak wordt of helemaal niets gemeten, of worden de verkeerde zaken gemeten. Denk dus goed na over wat je gaat meten.'

Hans Hagenaars, directeur marketing ING Retail Nederland: Zorgen dat er intern voldoende geëxperimenteerd wordt op interactief gebied.

'De nieuwe marketing is echt anders dan de oude. De tijdslijnen versnellen extreem. Je kunt in een cyclus van 24 uur iets bedenken, op de site zetten en testen bij 10 procent van je klanten, na 24 uur meten en besluiten of je het wilt uitrollen over alle klanten of stopzetten.

'Die manier van werken, van denken, direct testen en handelen, is volstrekt anders dan het oude marketingproces. Het gaat om voldoende testen, proberen en experimenteren.'

Jeroen de Bakker: 'Definieer een aantal innovatieve projecten met heldere deliverables en maak duidelijk dat het doel de middelen heiligt. Neem een inhoudelijke "slavendrijver" aan en denk in releases die elkaar snel opvolgen.'

Frenkel Denie, marketingmanager Bavaria: De gebrekkige afstemming tussen online en offline bureaus.

'Hoe zorg je voor een goede afstemming tussen de online en de andere activiteiten? De traditionele (reclame-) bureaus zijn goed in traditionele media, de online bureaus in de nieuwe (interactieve) media. Er zijn twee kapiteins.

'De afstemming tussen online en reclamebureau is een hassle. Waar begint conceptontwikkeling? Bij on- of offline? Aan wie geef je de initiële briefing? Wat doe je met een concept dat online ontwikkeld is; wat doe je daar offline mee en vice versa?'

Jeroen de Bakker: 'De uitdaging is om van advertising ideas naar ideas that can be advertised te gaan. Zo koppel je de boodschapontwikkeling los van de executie per medium.'

Stephan Fellinger: 'Twee kapiteins? Sinds wanneer is het bureau de kapitein? De marketeer dient zelf de kapitein te zijn, dat is de essentie van marketeer zijn. De regiefunctie hoort bij de marketeer te liggen, pak dat stokje dus op.'

Het gehele verhaal, met ook de topissues van Oscar Diele van TomTom, Theo Jan Renkema, hoofd formulemanagement particulieren van de Rabobank, en de antwoorden van de 'adviseurs', vind je in .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie