Merken gebruiken social vaker in de marketingmix, maar hebben nog moeite met het meten van resultaat. Onderzoek van CMO Survey onder bijna 3000 Amerikaanse marketeers wijst uit dat het gestructureerd inzetten van social media als marketingmiddel meer gemeengoed wordt. Wanneer wordt gevraagd naar de effectivitiet van die inzet, als onderdeel van de gehele marketing, geeft een meerderheid aan dat het zicht daarop steeds beter wordt.
Zelfverzekerd
Wanneer marketeers wordt gevraagd de mate van integratie van social in het marketingplan te ranken op een zevenpuntsschaal, komen ze gemiddeld op een 4.2. Die uitkomst stond al sinds 2011 onveranderd op een 3.8. Toch zegt maar 15% van de respondenten dat ze echt in staat zijn dat kwantitatief te kunnen onderbouwen met cijfers. 43,5% heeft weliswaar een goed gevoel over de kwalitatieve impact, maar geen cijfers om het te bewijzen. Marketeers zijn bovendien niet al te zelfverzekerd over hun eigen kennis van verschillende sociale netwerken. Hoewel marketeers wel het gevoel hebben dat ze in staat zijn hun marketingstrategie en social mediastrategie goed op elkaar af kunnen stemmen, vinden ze het bijvoorbeeld lastig om hun eigen mensen aligned te krijgen of externe bureaus te managen.
47.1% meet de impact van social media-succes nog altijd af aan friends, followers en likes. Andere veelgebruikte cijfers zijn click through rates (47.9%), site traffic (51.4%) en page views (60.3%). Iets meer dan 20 procent van de ondervraagden heeft eigenlijk geen idee wat social voor marketing ‘doet’. CMO-onderzoeksleider Christine Moorman wijst erop dat bedrijven zicht moeten hebben op de mate waarin sociale media bijdragen aan het halen van marketingdoelen, zoals het aantal klanten in de funnel. Tegelijk blijken verschillende personen op verschillende afdelingen, die rapporteren aan verschillende managers zich met social te bemoeien, vaak ook nog als interne bijbaan.
Bron: Marketingweek
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!