Premium

SNS duikt in oververhitte woningmarkt met nieuwe campagne: 'We willen starters écht aan dat droomhuis helpen'

‘Starters zeggen: ze zien me aankomen bij een bank. Toch willen we het gesprek met ze aangaan’, aldus marketingdirecteur Peggy Kaal.

Wie wil slagen op de woningmarkt, moet van goede huize komen

Met de nieuwe campagne ‘Kansvergroters’ wil SNS Bank starters aan ‘hun droomhuis’ helpen. Dat is gezien de huidige wooncrisis een uitdaging te noemen, maar de bank denkt -samen met bureau Alfred- de oplossing in huis te hebben.

Starter stelt kinderwens uit

Recent onderzoek van SNS en PanelWizard onder 450 jongvolwassenen (16-39 jaar) laat niet al te rooskleurige cijfers zien. Zo blijkt dat liefst 73% van deze groep denkt in de nabije toekomst géén kans te maken op een koopwoning. Daarbij wordt 60% van de ondervraagden 'moedeloos' van 'al het negatieve nieuws' rondom de woningmarkt en stelt zelfs 33% grote levensbeslissingen, zoals samenwonen of gezinsuitbreiding, uit vanwege het niet kunnen vinden van een koophuis. Tegelijkertijd geeft de helft van de respondenten aan behoefte te hebben aan meer informatie rondom hun kans van slagen op de huidige woningmarkt.

En dat is waar SNS met zijn campagne Kansvergroters om de hoek komt kijken. Waar de bank jarenlang campagne voerde voor 'de typische Nederlander', mikt het sinds begin dit jaar op 'de mens', onder het motto 'Eerst de mens, dan het geld'. In de nieuwste SNS-campagne genaamd Kansvergroters staat de groep ‘starters en doorstromers’ op de woningmarkt centraal. De bank wil maar zeggen de oververhitte woningmarkt in relatie tot deze jonge doelgroep zeer serieus te nemen.

Kansvergroters dus, ofwel verschillende manieren om de kans op een koophuis te vergroten. Bij elke stap richting je eigen huis kun je weldegelijk iets doen om die kans te vergroten, bijvoorbeeld door het zélf bieden op een huis, aldus SNS. Zo biedt de bank een 'data based tool' die starters biedingsstrategieën geeft, bijvoorbeeld op basis van actuele verkoopprijzen van vergelijkbare prijzen van huizen in de buurt. Ook is er een 'biedcertificiaat', waarmee starters met 'net iets meer zekerheid' weten hoeveel ze kunnen lenen en dus slimmer kunnen bieden op een huis. 'Dan sta je net wat sterker dan de concurrent’, aldus SNS.

Gefrustreerd stel vindt geen huis

In een radiocommercial en online video's worden verschillende Kansvergroters uitgelicht. Ook is er een tv-commercial, waar we kijken naar een jong stel dat tot hun grote frustratie -herkenbaar- maar geen huis weet te vinden. ‘SNS biedt vijf manieren om de kans op een eigen huis iets groter te maken. Kom langs en bespreek het met een van onze groeicoaches’, aldus de opgewekte voice-over.

'We proberen een oplossing te bieden, met slimme manieren om de kans op een eigen huis groter te maken. Met onze kennis, services en tools helpen we starters stap voor stap, zodat ze zelf, of samen met ons, zaken beter kunnen regelen', licht Peggy Kaal, manager merk & communicatie bij SNS, toe.

Waarom is er de keuze gemaakt voor een tv-commercial, tegenwoordig niet direct het eerste kanaal waarmee de jongvolwassene bereikt wordt? Kaal: 'Met televisie bereiken we een grote hoeveelheid mensen en daar vallen starters op de woningmarkt zeker ook onder. Maar online video en social media hebben ook een prominente rol in onze middelenmix, zodat we zeker weten dat we alle starters nieuwsgierig maken.'

‘Wij zien starters staan’

Heeft SNS over -laten we zeggen- drie jaar daadwerkelijk meer starters aan een woning geholpen? Kaal: 'Jongvolwassenen zeggen letterlijk: ze zien me aankomen bij een bank. Tóch willen we het gesprek met ze aangaan - en dat is bij ons mogelijk. Ja, wij zien de starters staan en bieden oplossingen om ze verder te helpen. In een oriëntatiegesprek kijken we naar wat haalbaar is en welke Kansvergroter het best bij hen past. Ook kunnen dat via onze website doen of bij een van onze winkels binnenlopen.

SNS wil starters écht op weg helpen naar dat gedroomde eigen huis, benadrukt Kaal. ‘En lukt het niet voor nu, maken we een plan hoe ze over een paar jaar hun kansen kunnen vergroten op het kopen van een huis.'

De campagne wordt naast televisie, radio en online uitgerold op de winkelvloer. Bekijk de tv-commercial hieronder:

Credits:
Verantwoordelijk bij SNS: 
Peggy Kaal, Joost Niepoth, Miranda van Damme, Loesje Derkxs, Rachel Grezel, Marleen Hendriksen

Brand strategy, brand idea & campaign: Alfred International 
Creatie: Jeroen van de Sande, Rogier Mahieu
Strategie: Edward van de Ridder, Maurits Denekamp
Account: Danielle Boskemper, Marielle Bok, Roos Schaffels 
Producer: Sanne Groot
Video: production en photography: Halal Amsterdam 
Regisseur: Anna Maria van ‘t Hek 
Animation & visual branding: Alfred | Freddy
VFX & Compositing: The Compound
Grading: The Compound
Muziek: Sizzer
Display & online video’s: Born05 
Mediastrategie: Dentsu 
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie